  • Data: 2003-10-24 17:56:30
    Temat: Re: Umowa użyczenia części mieszkania a odpis podatkowy
    Od: Jarosław Lech <j...@k...ODSPAMIACZ.pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:bnb4ln$rtm$2@atlantis.news.tpi.pl...

    > Które przepisy???????????????????????
    >
    > Pokaż, pokaż ...!!!
    >
    > Maddy podskakująca z ciekawości

    Nie wiem, nie mogę znaleźć (nie wyczytałem tego bezpośrednio w
    aktach prawnych, lecz w artykule - GP lub Rzepa), więc pewnie porąbało
    mi się z innym zagadnieniem. Przepraszam pytającego za zmyłkę.
    No, Maddy, jak wysoko teraz podskoczysz? Tylko nie rozbij sobie
    głowy o sufit :-))))

    Za to dodam dwa fragmenty artykułu (tego, w którym spodziewałem się
    znaleźć to, czego nie znalazłem :-) ) dotyczący rozliczeń za 2000 r.
    (więc stary, ale w tej części chyba nadal aktualny):

    "[...] limity ulgi remontowej przysługują łącznie obojgu małżonkom,
    niezależnie od tego, czy istnieje między nimi wspólność, czy
    rozdzielność majątkowa (w wyniku zawarcia intercyzy albo orzeczenia
    sądu) oraz czy składają wspólne zeznanie roczne, czy też rozliczają się
    oddzielnie. Jeden limit obowiązuje także wtedy, gdy małżonkowie mają dwa
    mieszkania lub domy.
    Jeśli małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu, odliczeń dokonuje
    się zgod-nie z wnioskami zawartymi w zeznaniach rocznych - bądź od
    podatku każdego z mał-żonków, w proporcji wskazanej we wniosku, bądź od
    podatku jednego z małżonków.
    Limit przysługujący obojgu małżonkom pomniejsza się o wydatki odliczone
    przez każdego z nich przed ślubem. Oczywiście na-leży tu uwzględnić
    3-letni cykl rozliczania ulgi. A zatem jeśli ktoś zawarł związek
    małżeński w 2000 r., to limitu ulgi na lata 2000-2002 nie pomniejsza się
    o wydatki poczynione przez niego w latach 1997-1999, kiedy obowiązywał
    inny limit 3-letni.
    W razie ustania małżeństwa kwota odli-czenia przysługująca każdemu z
    byłych mał-żonków podlega odpowiedniemu zmniejszeniu o kwotę odliczeń
    dokonanych w czasie trwania związku małżeńskiego, w wysokości 50 proc.
    tych odliczeń, jeżeli małżonkowie byli opodatkowani łącznie, lub w
    wysokości odliczenia dokonanego przez każdego z nich, jeżeli byli
    opodatkowani odrębnie. I tu również należy uwzględnić fakt, że ulga
    remontowa jest rozliczana w cyklu 3-letnim."

    "Ulga remontowa przysługuje wyłącznie z tytułu remontu lub modernizacji
    domu bądź mieszkania zajmowanego na podstawie tytułu prawnego. Tytułem
    prawnym, na podstawie którego podatnik zajmuje bu-dynek lub lokal
    mieszkalny, może być np. akt własności potwierdzający nabycie domu lub
    mieszkania w drodze kupna, spadku czy darowizny. Jest nim także umowa
    najmu, dzierżawy, podnajmu, poddzierżawy lub użyczenia, a także decyzja
    administracyjna (przydział mieszkania). Nie można natomiast korzystać z
    ulgi tylko z tego tytułu, że wyremontowany lokal lub budynek mieszkal-ny
    jest własnością członków najbliższej rodziny (rodziców, dziadków,
    rodzeństwa) lub jest przez nich wynajmowany. Członek rodziny będący
    właścicielem lub tzw. głównym lokatorem może wynająć (podnająć) bądź
    użyczyć część mieszkania lub domu drugiemu członkowi rodziny. Podnajemcy
    będzie przy tym przysługiwał własny limit odlicze-nia ulgi, a to
    oznacza, że wydatki poniesione na remont jednego mieszkania lub domu
    będzie można odliczyć w ramach dwóch lub więcej limitów ulgi remontowej.
    Nie dotyczy to oczywiście sytuacji, kiedy właścicielem remontowanego
    domu lub mieszkania, członkiem spółdzielni lub głównym lokatorem jest
    małżonek podatnika, małżonkom przysługuje bowiem jeden limit odliczeń."

    --
    Lejak
    j...@k...ODSPAMIACZ.pl