  • Data: 2007-01-23 08:52:05
    Temat: Re: Spółka cywilna
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 22 Jan 2007, t wrote:

    > Przytałem już kilka razy tą stronę i chyba korektor tam ręki nie przyłożył,
    > bo nie za bardzo wiadomo co poeta miał na myśli, może ktoś bardziej światły
    > niż ja przetłumaczy zastosowane skróty myślowe :)

    A to nie wiem które skróty masz na myśli, ale IMO trochę pozaokrąglali :)

    > Na podstawie tejże faktury, spólka cywilna prowadzi swoją własną KPiR.
    > Pytanie czy fakturę wystawia "NAZWA s.c." czy "NAZWA Spółka cywilna"
    > czy "NAZWA s.c. Jan Pitowski Stefan Vatman". NIby akurat to jasno napisali
    > ma rzeczonej stronce, ale czy mozna zgłosić spółkę cywilna bez nazwisk
    > wspólników??

    Moim zdaniem nie można, również moim zdaniem nie mają racji pisząc (cyt):
    "Z kolei dla celów podatku VAT oraz w Urzędzie Statystycznym występować
    będzie spółka NAZWA s.c. i w tych przypadkach nazwiska wspólników nie będš
    miały znaczenia (choć urzędy skarbowe wymagajš - niesłusznie - w nazwie
    pełnej podania imion i nazwisk wspólników"

    Powód jest prosty - fakt, że dla celów określenia "podmiotu" czyli
    "innej instytycji", jaką zarówno dla ewidencji GUS jak i VAT jest
    spółka cywilna, nie znaczy że owa spółka występuje (dla celów GUS
    i VAT) samoistnie, albo inaczej mówiąc - fakt że dla VAT podmiotem
    jest S.C. (a nie jej wspólnicy) nie uchyla przepisów Kodeksu Cywilnego.
    W efekcie, mimo że podatnikiem jest S.C., owa *nazwa* nadal musi
    zawierać nazwiska - co wymusza słynny przepis o firmie.

    pzdr, Gotfryd