  • Data: 2007-01-23 20:04:38
    Temat: Re: Spółka cywilna
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 23 Jan 2007, ad wrote:

    > znalazlem takie cos:
    > Siedziba spółki to miejscowość (miasto, wieś), ale dla ułatwienia można
    > określić adres siedziby

    Ale to dotyczy spółek, ktore są osobami prawnymi :)
    A S.C. *nie jest* osobą - osobami są wyłącznie jej wspólnicy.
    Jakby chodziło o spzoo albo S.A. to tak - stanowią one samodzielny
    byt i mają "siedzibę".

    > czyli siedziba jest potrzebna dla ustalenia wlasciwosci US w celu rozliczania
    > vat.

    Nie.
    W przypadku jeśli wspólnicy mają tylko jedno przedsiębiorstwo i to
    przedsiębiorstwo jest w ramach S.C. to VAT się rozlicza *w miejscu
    prowadzenia działalności* - czyli tam gdzie jest owo przedsiębiorstwo :)
    Zauważ (i sprawdź w ustawie o VAT) - nie ma mowy o "siedzibie" w takim
    przypadku.

    > Poza tym w NIP-2 jest wymagany adres siedziby

    Fakycznie tak jest :]
    IMO jest to zaszłość z czasów kiedy SC była przedsiębiorcą - nikt nie
    zmienił :(
    Jak na mój gust ów przepis (znaczy pole w formularzu, które jako
    załącznik jest częscią rozporządzenia) nie ma podstawy w ustawie.

    > wedlug mnie wynika z tego, ze spolka musi sie gdzies miescic

    Ale sprawdź w KC - że *osobno* jest definiowane pojęcie przedsiębiorstwa.
    Spółka nie jest *niczym* innym poza umową i przedsiębiorstwem.
    Umowa nie ma "siedziby", zaś przedsiębiorstwo stanowi "miejsce
    prowadzenia DG" :) a nie "siedzibę".

    Przyznaję że jest zamieszanie w nazwach.
    Pewnie przez to że "kiedyś było inaczej" :]

    > i nie moze istniec "wirtualnie"

    :)
    A co będzie, jak S.C. będzie składała się TYLKO z umowy i wkładu
    zawierającego wyłącznie WNiP i pieniądze?
    Zakazu nie ma!

    > w miejscach prowadzenia DG wspolnikow

    Z tym się bezwzględnie zgadzam - S.C. nie ma nic do miejsc prowadzenia
    DG przez wspólników.
    Ale owe miejsca również nie mają statusu "siedziby" - również
    są tylko "przedsiębiorstwami" :)

    pzdr, Gotfryd