    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Spółka cywilna
    Date: Sat, 20 Jan 2007 07:43:55 +0100

    On Fri, 19 Jan 2007, t wrote:

    > Mam DG, chcę założyć a innym przedsięborcą SC.
    > Czy aby założyć SC wystarczy spisać umowę, zdobyć REGON,

    ...i NIP... Idzie mi o to, że operacje związane z VAT (a NIP
    ma związek z VAT o tyle, że dla "dochodówki" S.C. podatnikiem
    nie jest więc NIP nie potrzebuje!) są odrębne od "dochodowych"
    i podlegają innym zasadom - m.in. wybór rejestracji VAT
    musi nastąpić PRZED rozpoczęciem DG, choć samo zgłoszenie
    DG może nastąpić PO rozpoczęciu.
    Inaczej mówiąc, przyczyna zgłoszenia wniosku NIP ma dwa różne
    źródła w przepisach :)

    > i nastepnie US/ZUS, czy też trzeba zahaczyć o UM wcześniej
    > w celu aktualizacji wpisu odnośnie DG?

    IMO trzeba najpierw "zahaczyć". Przecież otrzymanie REGONu
    dotyczy "podmiotu" (a nie "osób", w tym prawnych, idzie o to
    że wiem iż S.C. nie jest "osobą", ale nie przestaje być
    podmiotem zaliczanym do "innych instytucji").
    Legalne wykonywanie celu podmiotu (S.C.) wymaga rejestracji,
    to na mój gust należy wyniki tej rejestracji przedłożyć
    w GUS :)

    pzdr, Gotfryd