  • Data: 2011-09-12 13:50:18
    Temat: Re: Samochód w DG - używany prywatnie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 12 Sep 2011, czarny wrote:

    > Witam,
    >
    > mam następujące pytanie:
    > Jeśli kupię samochód "na firmę" (tzn na prowadzoną DG) i zapragnę amortyzować
    > koszt zakupu samochodu przez 5 lat, łącznie z kosztami jego użytkowania, to czy
    > prawo bezwzględnie zabrania jakiegokolwiek użycia tego pojazdu do celów
    > prywatnych ?

    Ale przecież używanie w DG to *JEST* cel prywatny.
    Chyba nie chcesz powiedzieć, że Twoja DG jest państwowa lub komunalna? ;)
    (dobra, wiem, masz na myśli cel "osobisty", ale co mi tam ;))

    > Samochód będzie mi potrzebny w 95% do dojazdów do pracy (miejsca gdzie będę
    > świadczył usługę). No ale przecież wiadomo że czasem będę chciał pojechać
    > w góry, czy do sklepu. Kupowanie drugiego auta uważam za absurd.
    >
    > 1) czy prawo zabrania jakiegokolwiek prywatnego użytkowania takiego auta ?

    Nie.
    Dla jasności: nie zabrania również używania w ten sposób np. wyposażenia,
    tyle, że w tym drugim przypadku jest ostra sankcja podatkowa ("wylot
    z kosztów"). Przy ST sankcji nie ma.

    > 2) Czy da się to jakoś zalegalizować ? np płacąc jakąś opłatę "wyrównawczą" ?

    Nie tak.
    FORMALNIE istnieje obowiązek aby *wydatki* związane z eksploatacją
    do różnych celów rozliczać oddzielnie, a tych których się nie
    da - proporcjonalnie.
    Teoretycznie więc paliwo do "przejazdów osobistych" nie powinno być
    wliczone w koszt, bo nie ma podstawy.

    > mam w planie coś takiego, tzn jeśli prawo nie przewiduje, to zachowam się jak
    > Robin Hood i część podatku który mógłbym rozliczyć bardziej korzystnie rozliczę
    > mniej korzystnie, będąc oczywiście na bakier z prawem fiskalnym, ale skarb
    > państwa wyjdzie "na zero"...

    Przewiduje, bo to działa w drugą stronę: aby wydatek (jakikolwiek) mógł
    być zaliczony w koszty, musi mieć stosowny *cel* zarobkowy w którym taki
    koszt można rozliczyć (bo nawet nie każdy cel zarobkowy zawsze pozwala
    rozliczyć koszt)
    Wręcz literalnie zapisali "w celu".
    Z drugiej strony są przepisy o wyłączeniu z kosztów, jeśli cel się
    zmienił.
    Podstawą zaliczenia paliwa w koszty (dla samochodu w ewidencji)
    jest więc:
    - zakup paliwa *w celu* wykorzystania do DG
    - faktyczne zużycie w tym celu.
    W innym przypadku nie powinno być zaliczone (lub pozostać) w kosztach,
    ale jak ktoś zapomni... :P
    Co do samego samochodu - amortyzacja jest takim szczególnym mechanizmem,
    że z jednej strony zakup odbywa się "z już opodatkowanych pieniedzy",
    z drugiej - inne skutki podatkowe są łagodniejsze niż przy "prostym"
    koszcie.

    > 3) Jak to wygląda w praktyce ? Czy przedsiębiorcy kupujący samochody "na firmę"
    > przejmują się tym zakazem i nie jeżdżą w celach prywatnych,

    Nie ma zakazu, mimo tego:

    > czy też śmieją się z tego ? [o ile taki zakaz jest...] ?

    ...tak właśnie (chyba w istotnej większości) robią.
    Pomijają wyłączenie odliczeń "osobistych".
    I to nie tylko przedsiębiorcy, ale również w wielu miejscach
    pracownicy którzy mają możliwość "korzystania w celu osobistym"
    (z samochodu służbowego) nie są stosownie ani rozliczani
    ani opodatkowani.
    Pracodawcy bardziej opłaca się "nie widzieć i nie wiedzieć"
    że pracownicy używają pojazdu w celach osobistych, niż podnieść
    pensje, bo na razie paliwo nie jest obłożone ZUSem ;)
    Na razie "jakoś to działa" (wbrew przepisom), aczkolwiek
    miejsca w których ryczałt dolicza się (pracownikowi) do dochodu
    AFAIR są (pewnie po kontrolach UKS :>)

    pzdr, Gotfryd