    From: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Re[4]: Praca bez wynagrodzenia
    Date: Wed, 18 Jun 2003 19:45:12 +0200

    | Prosty przykład :
    |
    | Pracodawca zatrudnia sprzedawcą w pełnym wymiarze czasu pracy.
    | Chcąc uniknąć wypłacania nadgodzin podpisuje z pracownikiem
    | umowę zlecenie na te dodatkowe godz. Pracownik jednak wykonuje
    | swoje zwykłe obowiązki (pod kierownictwem pracodawcy).
    | Tak więc praca ta zostanie uznana jako wynikająca ze "zwykłego"stosunu
    | pracy zaś "zlecenie" uznane będzie jako fikcyjne.

    Jest tak jak pisałem poprzednio, a nie jak ty podajesz. Przytaczam stosowne
    przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych:

    Art. 8.
    1. Za pracownika uważa się osobę pozostającą w stosunku pracy, z
    zastrzeżeniem ust.5 i 2a.
    2a. Za pracownika, w rozumieniu ustawy, uważa się także osobę wykonującą
    pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o
    świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się
    przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła
    pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej
    umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku
    pracy.

    Oznacza to ni mniej ni więcej, że pracownik, z którym pracodawca zawarł
    umowę zlecenia jest z tytułu wykonywania tej umowy traktowany jak pracownik,
    z czego wynika podleganie wszystkim ubezpieczeniom. Sama umowa zlecenia nie
    jest kwestionowana.

    | Wiadomo, że przy obliczaniu wynagrodzenia za pracę ponad normę
    | należy uwzględnić "procent nadgodzin". A więc faktyczne wynagrodzenie
    | dla pracownika powinno być wyższe niż wynikające z fikcyjngo zlecenia.
    | I w takim przypadku ZUS obliczy składki od NALEŻNEGO wynagrodzenia,
    | a nie faktycznie pracownikowi wypłaconego.

    Art. 18.
    1. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe
    ubezpieczonych wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 i pkt 13-18b stanowi
    przychód, o którym mowa w art. 4 pkt 9 i 10, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2,
    ust. 4 pkt 5 i ust.13.
    1a. W przypadku ubezpieczonych, o których mowa w art. 8 ust. 2a, w podstawie
    wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe uwzględnia się również
    przychód z tytułu umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o
    świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się
    przepisy
    dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło.

    Dodatkowo rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1998r. w sprawie
    szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek,
    wypłaconych zasiłków z ubezpieczeń chorobowego i wypadkowego, zasiłków
    rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych oraz kolejności zaliczania wpłat
    składek na poszczególne fundusze (Dz.U. Nr 165 poz.1197, ze zmianami)

    § 3 ust. 7. Dla każdego ubezpieczonego, dla którego podstawę wymiaru składek
    na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu
    przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnik składek w
    imiennym raporcie miesięcznym lub imiennym raporcie miesięcznym korygującym
    sporządzonym za tego ubezpieczonego oraz w deklaracji rozliczeniowej, o
    której mowa w ust. 1, i deklaracji rozliczeniowej korygującej uwzględnia
    należne składki na ubezpieczenia społeczne od wszystkich DOKONANYCH lub
    POSTAWIONYCH do dyspozycji ubezpieczonego od pierwszego do ostatniego dnia
    miesiąca kalendarzowego, którego deklaracja dotyczy, wypłat stanowiących
    podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, z uwzględnieniem
    ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ustawy.

    Tak więc nie ma podstaw do naliczania składek od jakiegoś hipotetycznego
    wynagrodzenia. Składki deklaruje się od wynagrodzeń wypłaconych lub
    postawionych do dyspozycji ubezpieczonego.

    Andrzej K.