  • Data: 2003-06-19 14:31:46
    Temat: Re: Re[4]: Praca bez wynagrodzenia
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    | >+ |

    | Mniemam że źle interpretujesz miejsce, w którym przedpiśca
    | podważa zasadność umowy :)

    Przedpiśca - cóż za śmieszne słowo ;-) - pisze o podważaniu zasadności umowy
    zlecenia przez ZUS. Otóż ZUS nie musi tego robić, bo dostał inne narzędzia
    do naliczenia składek (rzeczony art.8 ust.2a ustawy o SUS). Przed 1999r.
    przepisów takich nie miał i właśnie próbował podważać zasadność zawierania
    umów zlecenia z własnymi pracownikami. Często trafiało to do sądu i kończyło
    się różnie. BTW w 1999r. istniała całkowita dowolność w tej mierze.

    | Otóż - przeczytaj jeszcze raz przykład.
    |
    | Jeśli pracownik wykonuje "zwykłe obowiązki" w sposób określony
    | jak w umowie o pracę ("pod kierownictwem" itp) - to IMHO to
    | *jest* powód do kwestionowania iż była to umowa "cywilna".
    |

    | Przedmówca IMHO miał na myśli taki przypadek (patrz przykład)
    | i IMO (bez "H") ma rację.

    To jest oczywiste, ale nie było moim zamiarem rozstrząsanie, czy umowa
    zlecenia spełnia warunki określone w art.22 § 1 Kp, ponieważ i ZUS tego
    robić nie musi (i moim zdaniem nie może) przy naliczaniu składek od tej
    umowy.

    | [...]
    |
    | IMO bez znaczenia - kwestionowaniu nie będzie podlegać podstawa
    | wymiaru, ale sama umowa - i dopiero w dalszej kolejności
    | kwoty z niej wynikające :|

    ZUSu nie interesuje (przy naliczaniu składek) jakie umowy zostały zawarte (o
    pracę czy zlecenia), lecz wyłącznie kwoty wypłacone z tych umów. W kwestii
    zasadności umów czy też wysokości wynagrodzenia wynikającej z niewłaściwego
    zakwalifikowania umów ZUS może jedynie poinformować PIP. Po
    przekwalifikowaniu przez PIP np. umowy zlecenia na umowę o pracę ZUS też
    jeszcze nic nie może zrobić. Dopiero po dokonaniu wypłaty ewentualnego
    wyrównania wynagrodzenia należy naliczyć dodatkowe składki. Podobnie jest
    zresztą z minimalnym wynagrodzeniem. Jeśli ZUS stwierdzi, że pracodawca
    wypłaca wynagrodzenia niższe od minimalnego może/powinien poinformować PIP.
    PIP wymusza wypłatę stosownego wyrównania i pracodawca dopiero w tym
    momencie powinien naliczyć składki od tej wypłaty.

    | [...]
    |
    | Oczywiście. Ale IMO PIP ma prawo podważyć fakt zawarcia umowy zlecenia
    | w zakresie pokrywającym się z umową o pracę. I wykazać że "dokonano"
    | lub "postawiono" wypłatę z niewłaściwego tytułu !! Oczywiście,
    | "właściwy" tytuł może skutkować podwyższeniem lub obniżeniem
    | owej kwoty, ale to już poza dyskusją o przykładzie (ze sprzedawcą) :)

    Jak najbardziej.

    | Natomiast PIP ma IMO prawo podważyć prawidłowość zawarcia umowy
    | - a później do tego że wynagrodzenie było "niewłaściwe" samo
    | "się dojdzie" ;)
    | Kwestia sporną jest czy ZUS ma prawo "orzekać" - IMHO nie

    Zgadzam się.

    , powinien
    | zrobić to samo co BSA z policją :> (tj. wziąć inspektora PIP za
    | rączkę, przyprowadzić - i na podstawie jego protokołu podważyć umowę).

    Tak to powinno wyglądać, przy czym to nadal nic nie daje w kwestii składek,
    dopóki nie zostanie wypłacone wynagrodzenie/wyrównanie.

    Przed 1999r. funkcjonował przepis stanowiący, że "najniższa podstawa wymiaru
    składek przy zatrudnieniu w pełnym wymiarze czasu pracy nie może być niższa
    od najniższego wynagrodzenia". Trzeba było płacić składki co miesiąc, choćby
    się ludziom zalegało z wypłatą wynagrodzeń 123 lata.

    | pozdrowienia, Gotfryd

    również

    Andrzej K.