    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Poniesienie a potrącenie, było: Koszty w dacie faktury
    Date: Tue, 2 Oct 2007 12:37:07 +0200

    On Tue, 2 Oct 2007, t...@o...pl wrote:

    > Jak na razie wszytskie intepretacje obstawiają, że 22.6b dotyczy
    > wszystkich KPiRowiczów. Tak więc raczej nieprędko się doczekamy wyroku,
    > bo wszytskim takie coś jest na rękę.

    Ano, zgoda. Zresztą nie zaprzeczam, że na upartego 22.6 można czytać
    właśnie tak: "wszyscy KPiRowcy (spośród ktorych część odsyłamy do 22.5)".
    Może twórca ustawy akurat jest lingwistą i uważa że to oczywiste (że
    tak jest bądź że tak nie jest), ale IMHO mogli to ściślej napisać.

    > To zrób tak z materiałem/towarem handlowym ;)
    > I napisz jak było [po kontroli] :)

    He, he :)
    Na szczęście materiałów mam mało :P
    No i trzeba zastrzec:
    - sam pisałeś o "podwójnym księgowaniu", raz "wpis w 16" raz w koszty, co
    spokojnie pozwala zadowolić i ministra i ustawę
    - doszukiwanie się celu w zapisach art.24.2 pozwala domniemywać,
    że dla TH stosuje się zasadę odrębną. Po prawdzie pozostaje to
    w sprzeczności z zasadą "litera przepisu [tu art.22] ma pierwszenstwo",
    ale co począć :)

    > IMO tak samo, doradca mi tak samo w opinii napisał, ale np. na PIT.PL w
    > e-poradach
    > konsekwentnie datę wyciągu polecają, nie wiem czy dlatego że mają jakiś cynk,
    > czy po prostu dostosowali się poziomem do niektórych innych swoich wskazówek
    > :)

    Acha :)
    Tak sobie gdybam: może zakładają a priori że podatnik dokumenty
    ujmuje na bieżąco? Przy takim założeniu rzeczywiście, nie można
    ująć dokumentu którego się nie miało.
    Ale przecież prowadzący DG na KPiR ma prawo ujmować je chronologicznie
    wg zdarzeń gospoadarczych!

    > A dokładnie takie czy może liczy się wtenczas data wystawienia duplikatu :)

    :)

    > "Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników,
    > o których mowa w ust. 6, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku)
    > lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia)
    > kosztu."

    Erm... no dobra.
    Wracamy do tezy o duplikacie, na powoływaniu się na f-rę/nief-rę jak
    widzę można się sparzyć :]

    > Z tym że dobrze prawisz - to co się dostaje na maila albo w kopercie to są
    > jakieś tam duplikaty czy jak to nazwać, można tego nadrukować sobie całą
    > teczkę
    > i głupio by było gdyby data poniesienia kosztu mogłaby być losowana
    > z kapelusza(dosłownie:))

    O, i to jest argument.
    Po prawdzie należy wyciągać go w ostateczności, bo obawiam się że część
    urzędników ma zakodowane "myślenie oryginałowe", i na takie dictum gotowa
    jest stwierdzić że jak nie ujrzy "oryginału" to nie uzna za koszt :>
    Nie wiem czy da coś tłumaczenie, ze powinni sobie w takim przypadku
    neurony podpiąć do komputera (wprost) czy przez siakieś inne hallotrony
    (do hardysku), żeby "obejrzeć oryginał", więc...
    Ech, może w końcu ktoś się puknie i skreśli pomysł "oryginału faktury"
    z przepisów, to i cała reszta będzie dawała większe szanse na spotkanie
    się ze zrozumieniem :] (że potrzebny jest dokument stwierdzający FAKT,
    który to FAKT zaszedł jednorazowo i "oryginalność" dokumentu jest
    wtórna wobec faktu).

    Ale to my możemy sobie ponarzekać.
    A rządzący nadal będą trzymali w przepisach to, do czego właśnie
    urzędnicy są przyzwyczajeni. Przypomnę: podobnoż największy reformator,
    niejaki L.balcerowicz, *obiecywał* uproszczenie tekstu ustawy.
    Figa z makiem :]

    pzdr, Gotfryd