  • Data: 2009-10-24 10:50:00
    Temat: Re: Podatek od darowizny działki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 24 Oct 2009, Michal Jankowski wrote:

    > A w sąsiednim wątku manewr zniesienie współwłasności plus darownizna
    > już jest w 200% wodoodporny?

    Tego nie wiem.
    Ale wygląda na istotnie bardziej odporny niż pozorna darowizna,
    przynajmniej jak dla mnie.

    > Co za róznica?

    Hmmm - "zniesienie współwłasności" nie jest w Kodeksie Cywilnym
    obwarowane wymogiem "celu", albo inaczej - nic nie napisali
    w rodzaju "na rzecz".
    Wniosek: to, że ktoś ma "zamiar", aby majątek docelowo znalazł
    się w rękach trzeciej osoby, jest bez znaczenia dla prawa żądania
    zniesienia współwłasności.
    Siostra "chętnej do obdarowania" CHCE zniesienia i jej
    się ono NALEŻY.
    To, że "wzbogacenie" z tego tytułu opodatkowane jest TAK
    SAMO jak darowizna, jest bez znaczenia: warunki są inne,
    zapisane w innym miejscu KC innymi słowami.

    Spróbuję inaczej: współwłaściciel może żądać zniesienia
    współwłasności bez względu na to, co wręcz powie, że ma
    zamiar zrobić z przedmiotem zniesienia: może zapowiedzieć,
    że sobie zostawi, może zapowiedzieć, że zbędzie, w tym
    że sprzeda, podaruje i tak dalej - nic komu do tego.
    Jak druga strona nie wyrazi zgody na jego propozycję,
    pójdą do sądu. Ale druga strona MOŻE przystać...
    Będzie to *zgodzne* z literalnym zapisem KC!

    W przypadku darowizny darującemu jak najbardziej coś
    do tego: z jednej jeśli *wie* o zamiarze "dalszej
    darowizny" to działa wbrew definicji z KC, z drugiej
    ma przecież możliwość nałożenia "polecenia".

    Jak siostra zażąda zniesienia współwłasności, wprost
    mówiąc "bo chcę podarować córce", to owa informacja
    w niczym nie uchybia jej PRAWU.

    To jest IMO właśnie "optymalizacja podatkowa" w odniesieniu
    do naszego przypadku: trzeba się pogodzić, że potencjalna
    darczyńczyni nie może *nic* zrobić w sprawie darowania
    siostrzenicy tak, aby "było to w I grupie".

    Ale za to *siostra*, jako *inny* podatnik - *może* podjąć
    czynności, które w efekcie (jako zaliczone do I grupy)
    są korzystniejsze podatkowo.

    Obwarowanie jest proste: to de facto owa siostra jest
    suwerenem decyzji o zniesieniu i darowiźnie, "darczyni"
    nic do tego - poza ew. nieprzeszkadzaniem siostrze :)

    > - zniesienia
    > współwłasności też raczej nie można obwarować nakazem darowania osobie
    > trzeciej.

    Zgoda, w 100%, bo ten *nakaz* byłby odrębną umową, i to by mogło
    rodzić skutki podatkowe.
    Całość sprowadza się do dobrej woli siostry, i *nikt* nie może
    zapobiec takiemu przebiegowi zdarzeń, że po uzyskaniu zniesienia
    współwłasności (zgody siostry "dającej"), wbrew wcześniejszemu
    oświadczeniu, uzyskany majątek sprzeda.
    Z tego samego powodu "nikomu nic do tego", jeśli zrobi jak powie,
    czyli daruje córce - i to będzie "prawdziwa" darowizna! (bo
    wcale nie musiała, jak w dowcipie o Stalinie).

    W przypadku darowizny wymagane jest "zobowiązanie na rzecz" :)
    W przypadku zniesienia współwłasności tego nie ma.
    "Ja chcę zniesienia, bo tak, bo chcę *córkę* wzbogacić, wolno mi".

    pzdr, Gotfryd