    From: Jagna <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości
    Date: Tue, 31 Mar 2009 23:04:07 +0200

    Dnia Tue, 31 Mar 2009 22:26:28 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Istotne w zakresie "podmiotów powiązanych" i prawa US do wyceny
    > wartości transakcji (poza tym raczej nie :))
    > Wyceny działającej *jednostronnie* (ktoś podawał przykład wyroku,
    > w której USy jednej stronie wartość podniosły a drugiej obniżyły :>,
    > a jak ktoś nie jarzy - wycena przez US nie jest dowodem księgowym,
    > co prowadzi do faktycznego podwójnego opodatkowania).

    To jest zapewne temat na długie jesienne wieczory ;-)
    a zważywszy, że omawiany "mąż" jest wspólnikiem zarówno w spółce z o.o. i
    A, i B, to można by się tam doszukiwać wielu powiązań i komplikacji.
    Ceny jednkowoż są ustalone na takim poziomie, by nie obniżyć wartości
    nieruchomości, ale i tak, by nie zachodziło podejrzenie o zawyżenie. Choć
    tu pewnie złotego środka nie dałoby się prosto ustalić.

    > Proste - zależy od umowy dzierżawy.
    > Jak umowa zezwala, to dlaczego by nie?

    Ja bym jakieś "ale" próbowała znaleźć, choć bez poczytania umowy jednak się
    nie ośmielę, bo wyjdzie mi jakiś wydumany dziwoląg ;)

    > Uwagi co do zasady samej słuszności wydzielenia "1" niżej, ale
    > *przyjmując* że idea zaksięgowania jest słuszna, to "ofakturowanie"
    > powinno być:
    > - *albo* mąż za połowę *udziału* w *całej* działce i żona
    > tak samo
    > - *albo* mąż i żona jedną fakturę *łącznie*.

    To ostatnie "albo" podoba mi się najbardziej.

    > Nie można sprzedać połowy działki mając tylko udział w całej.
    > A jeśli własność była nierozdzielna (nie wiemy czy mają wspólnotę
    > majątkową ani czy i jaką intercyzę) to niewykluczone że można
    > sprzedać *tylko* łącznie (na jednej f-rze).

    Rozdzielności brak, intercyzy takoż nie ma.

    > :)

    > Można obawiać się że masz rację.

    Tu ośmielę się wtrącić uwagę: "obawiać się"? ;>
    <foch> ;-)
    Gotfryd, uwierz mi proszę - BYWA, ŻE MIEWAM rację! :D
    może nie zawsze, może nie często... ;-)

> [...]
    > stoi, to po prostu *nie są* oddzielne nieruchomości albo jak kto woli
    > "części".
    > Nie mogą więc stanowić odrębnych transakcji.
    > Z tego powodu odrębne traktowanie gruntu jest niemożliwe, więc skoro
    > hala "była w DG" to razem z gruntem.
    > Natomiast IMO należy zdecydowanie skreślić słowa "wykorzystywany do DG",
    > po 2003r (i wyrokach NSA, w których podatnicy oberwali podatkiem za
    > "wykorzystywane" ST, mimo że nie amortyzowali) opodatkowaniu z tytułu
    > DG podlegają wyłącznie ST *zaewidencjonowane* w DG (sprawdź

    Tak tak, to wiem. Dlatego zaznaczyłam, że "wartość gruntu oczywiście wpisać
    do ewidencji ŚT, a następnie umorzenie i hali i gruntu w koszty".

    Natomiast w przypadku "wykorzystywane do DG" chciałam zaznaczyć (wiem,
    zakamuflowałam swoje myśli ;)), to co w art. 14 u.o.p.d.o.f. Tam to właśnie
    użyto tego zwrotu, choć w odniesieniu, tak jak piszesz m.in. do środków
    trałych, ale także i do innych składników majątku.

    > Mogła wybrać 19% liniowy z DG...

    Nie mogła, bo ona nie działaczka. A szanowny współmałżonek o sprzedaży
    zadecydował jak czołg - znienacka!
    :/
    > No to pozostaje pokibicować :D

    Bardzo Ci dziękuję za opinię. Choć, dla ich dobra, wolałabym byś mnie
    zrugał i udowodnił, że moja racja to ta trzecia kategoria Tischnerowskiej
    prawdy ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna