    From: "t...@o...pl" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Koszty w dacie faktury
    Date: Tue, 02 Oct 2007 07:53:51 +0200

    Dnia 02-10-2007 o 00:00:41 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Mam takie pytanie uboczne.
    > Który przepis ustawy pozwala ministrowi *zmieniać zasady* potrącania
    > kosztu uzyskania przychodów?
    > Próbowałem kilka tygodni temu sugerować, jakoby w przeszłości minister
    > "robił podatnikowi dobrze" i spotkałem się z oporem - skądinąd słusznym,
    > minister nie może wykraczać poza uprawnienia ustawowe, to o czym
    > myślałem sprowadza się do ograniczenia prawa dawania ministrowi
    > uprawnień do nakładania obowiązków.
    > Dobra.
    >
    > To ja się pytam, z czego ma wynikać prawo ministra do określenia
> [...]
    (...)

    > Czyli mamy tak:
    > - termin *powstania kosztu* przy zakupie TH
    > - termin *potrącenia kosztu* przy tymże zakupie, nad czym rozwodzę się
    > szeroko w sąsiednim poście, ale jak ktoś mi chce powiedzieć że
    > są to wyrażenia równoważne do odeślę do "zasad prawnych" :)
    > - termin *ujęcie w KPiR* wraz z *datą dostawy*, który w takim oglądzie
    > rzeczy jest na początek niekonstytucyjny, bo minister nie ma prawa
    > nakładania obowiazków rozporządzeniem :>

    (...)

> [...]
    > celowościową czy systemową... znaczy że z logiki art.24.2 wynika,
    > że skoro liczymy różnicę remanentową, to różnica kosztów (znaczy
    > jak porównujemy *dwa* remanenty) musi obejmować wszystko to, co
    > do remanentu "dorzucono" (czyli wszystkie zakupy).
    > Ale z drugiej strony.. hm... jak to SN powiadał: "truizmem jest,
    > że litera przepisu ma pierwszeństwo", zaś art.21 zapisuje litery
    > dość wyraźnie.
    >
    > No to namieszałem dokumentnie.
    > Mam nadzieję, że jak ktoś się pogubił, to znajdzie się ktoś kto
    > owo zakręcenie z zaplątaniem rozwikła czytelniej :)

    (...)

    No więc tak, na gofinie jest taka stronka, na której wyjasnili 95% zonków
    przy KPiR na 2007 rok, oczywiście wg nich samych.
    Napisali tam, żeby wszytsko wpisywać z datą faktur, natomiast *przychylają
    się* do tezy,
    żeby zakupy materiałów i towarów wpisywać *jednak* z datą otrzymania.
    Zgadzam się że minister nie dostał prawa do zmiany ustawy i stąd moje
    kiedyśtamsiejsze sugestie
    żeby fakturę za M/TH wpisywać w dacie faktury a fizyczną dostawę w dacie
    fizycznej dostawy.
    Natomiast art 24.2 i któryś tam jeszcze, mówiąc o różnicach remanentowych,
    wprowadza tylnymi drzwiami
    zonka - jeśli dostaniesz towar w grudnu a faktura będzie ze stycznia, to
    wyjmiesz remanentem nieinstniejące koszty.
    Podobnie w przypadku dostawy styczniu a faktury w grudniu.

    Powiedzmy sobie wprost - walczymy o to, żeby się kontrolna nie czepiła, bo
    mało kto chce jechać
    zgodnie z ustawą i potem wygrywać przed NSA, right?