eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem! › Re: KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
    From: tomek <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
    Date: Mon, 12 Sep 2011 20:35:30 +0200

    On 12.09.2011 18:51, Stephen ÓM wrote:

    > Ok, chyba rozumiem, ale wydaję mi się bardzo skomplikowane (wiem,
    > będzie prościej jak przyzwyczaję się). Tu jest mój obecny pomysł tego,
    > jak ma wyglądać całość, wraz z moimi wątpliwościami:
    >
    > 1. Na dacie 02.09.2011, wystawiam fakturę na 100 EUR, według kurs
    > średni NPB z 01.09, to 500 zł. (powiedzmy) - kwota w zł. też napisana
    > na faktura, oczywiście. Wpiszę do księgi jako przychód 500 zł.

    Tak, przy czy odnośnie przychodu w PIT data wystawienia ma znaczenie
    drugorzędne - liczy się data wykonania usługi (data sprzedaży). I jeśli
    obie daty się pokrywają (wystawienia i sprzedaży), wtedy jest tak jak
    napisałeś.

    > 2. Na 06.09, klient płaci 100 EUR. Paypal bierze powiedzmy 5 EUR na
    > prowizję, i 95 EUR mi pozostają. Na wyruk operacji piszę na wszelki
    > wypadek, że 'kurs NBP (tego?=06.09) dnia = 4,5' i księguję jako koszt
    > 4,5*5=22,5 PLN.

    Skoro klient płaci 100EUR dn. 6/09, to tego dnia masz różnice kursowe
    przychodowe dla tych 100EUR: 100EUR*kurs_z_5_09 - 500zł

    Następnie PayPal bierze 5 EUR, czyli koszt wynosi 5 EUR * kurs_z_5_09

    Notabene, gdyby PayPal pobrał te 5 EUR dzień później (czyli 7/09), to
    wtedy musiałbyś jeszcze przeliczyć dla tych 5EUR różnicę kursową
    pomiędzy 6/09 a 7/09 - jeśli tego nie "widzisz" to chętnie wyjaśnię na
    konkretnych liczbach.

    > Mogę zaksięgować każdy wydruk o prowizje oddzielnie,
    > ale czy też jest opcja gromadzić wszystkie tych prowizji i zaksięgować
    > raz w m-c?

    Formalnie - nie można (chyba że Gotfryd rzuci paragrafem ;)). W praktyce
    - to zależy od konkretnego kontrolera.

    (KPiR to jest twór mający swój początek w okolicach 1989, wtedy się
    pieczętowało strony w Urz. Skarbowym i w ogóle była to niemal święta
    księga. No i sporo z tego zostało do dzisiaj)

    > 3. Ok, prowizja załatwiony. Teraz ruszymy do samego osiągnięcia
    > środków. Ani kurs NBP ani wartość w PLN tych 100 EUR w tym momencie
    > nie jest mi dany PayPala, bo to nie jest przewalutowane, tylko
    > osiągniecie. Ale powiedzmy że kurs NBP (w dniu otrzymania?=06.09) jest
    > j.w. 4,5 więc to liczy się jako 95*4,5 = 427,50 zł.

    O tym było wyżej - najpierw masz różnicę kursową na 100 EUR, a potem
    jest prowizja.

    > w księdzy dokumentając wydrukiem paypala?

    Tak

    > Ale wydruk nie zawiera info o kursie, więc jest dowodem tylko daty otrzymania
    > środków, według której można znaleźć kurs NBP (ewentualnie w trakcie
    > kontroli, ale można też napisać na dokumentu w momencie wydruku).

    Póki nie ma przewalutowania to tylko kursy NBP się liczą (przynajmniej
    ja mam taką wiążącą interpretację, bo temat jest kontrowersyjny ze
    względu na wątpliwą precyzję art. 24c.4 updof).

    > 4. Potem jest przewalutowanie według kursu PayPala, - powiedzmy, że
    > trochę czasu już mineło i poza tym kurs PP jest gorszy od kursu NBP,
    > więc za te 100 EUR mam tylko 410 zł. Więc wydrukuję stronę z info o
    > tym, i wpisuję do księgi jako kolejny koszty - tym razem 40 zł (450 z
    > poprzedniej korekty minus 410).
    >
    > Tak ma być?

    Tak, tyle że formalnie rzecz biorąc liczy się to na odwrót (to co masz
    minus to co było): 410 - 450 = -40. Wyszło ujemnie, więc do kosztów.

    > A jeśli teraz mówię, że na moim głównym koncie PP nie mam możliwość
    > otrzymywać waluty - tylko PLN? (Mógłbym mieć taką możliwość, ale chyba
    > upraszcza sytuację). Znaczy, że w momencie osiągniecia środków, waluta
    > jest przewalutowanie automatyczne na PLN, więc w.w. kroki 3. i 4.
    > występują jednocześnie, i nie ma możliwość zmiany kursowy między nimi,
    > i wydaję mi się, że waluty nigdy nie mam na koncie. ALE (tak, jeszcze
    > jedno 'ale'), krok 1. - prowizja - się dzieje w EUR!

    Masz więc różnice kursowe przychodowe dla 100 EUR, potem prowizję 5 EUR,
    potem różnice kursowe od środków własnych dla pozostałych 95 EUR i potem
    już nie ma żadnych różnic bo sa tylko złotówki. Zgadza się?

    > Więc w moim przypadki, każdy z 4 elementy operacji - uznanie,
    > przewalutowanie (-EUR), przewalutowanie (+PLN) i podsumowanie - pojawi
    > się w wyciągu jako oddzielna operacje, ale ich strony 'szczegóły
    > transakcji' zawierają dokładnie tą samą informację, w tablach takich:

    Tym bym się nie zajmował - póki to się dzieje w obrębie jednego dnia i
    jednego kursu NBP to ilośc transakcji w PayPal jest wtórna.

    > Właśnie tak. I kto wiedziałby, że w Polsce piesi czekają na zielone,
    > nawet gdy nie ma samochodów :).

    :)

    > Na jakim 'fakturze wewnętnym'?

    Na tej którą wystawiasz żeby zrobić na jej podstawie ewidencję VAT z
    której to ewidencji wytwarzasz VAT-9 :-)

    > W przypadku google adwords - ich
    > faktura jest w PLN, więc wpisuję koszt bezpośrednio do księgi, potem
    > płacę VAT USowi (w swoim dziwnym sposób bo jestem nievatowcem z NIP-
    > EU), i wydruk potwierdzający opłaty wpisuję jak koszt (może z DW, ale
    > nie trzeba). Nie ma FW. Teraz jednak widzę z różnych dyskusji, że
    > nievatowcy w tej sytuacji powinni wystawiać FW, a nie DW. Ciekawe, że
    > mój program księgowy nie pozwala mi wystawiać FW, bo nie jestem
    > vatowcem :).

    FVAT wewnętrzna jest tylko do VATu, do KPiR jej nie wpisujesz.

    > Dobrze, sprawdzę o co chodzi. Ale rozumiem dobrze, że ta
    > FW będzie zawierać coś takiego: usługi finansowej - brutto 22,50 -
    > stawka ZW - VAT 0 - Netto 22,50? (te 22,50 = kwota prowizji po
    > przewalutowaniu), i że zszywam ją do jeszcze jednego wydruku z paypala
    > potwierdziającego wyskości prowizji, i wisuję ... gdzie? (Chyba jest
    > oczywisty, że nie mam bladego pojęcia o tych fakturach
    > wewnętrznych :))

    Później jeszcze o tym napiszę bo ten post już jest i tak kolumbryniasty :-)

    > A zanim się dowiem jak poradzić sobie z tyle fascynującymi elementami
    > prawa podatkowego?!

    Haha ;)

    > Dzięki za poradę:)

    O nie nie, to nie porada tylko luźna wymiana doświadczeń.
    50k nie mam zamiaru "zarobić" ;)

    Tomek