eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem! › Re: KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
  • Data: 2011-09-12 16:51:37
    Temat: Re: KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
    Od: Stephen ÓM <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Witam!

    Dziękuję za odpowiedź, bardzo pomocna jest.

    > na zagadnieniu "nieVATowiec + NIP-EU" się nie znam więc zakładam że masz to
    > sprawdzone. Chociaż chyba akurat do importu usług nie ma to znaczenia.

    Sprawdziłem procedurę (zapłaty VATu) w USie, ale co do DWów - raczej
    nie.

    > Zgadza się, przy czym j.w. ten dowód wewnętrzny to raczej wyrób polskiej
    > myśli technicznej niż przepisów - w tym przypadku dowodem księgowym jest
    > ów wyciąg bankowy.

    Rozumiem.

    > I to drukujesz, może być dwa razy dla jasności. Jeden wydruk dokumentuje
    > różnice kursowe na tych 40EUR, drugi - prowizję 1,91EUR.
    > I to też drukujesz- masz tu trzecia operację - różnice kursowe od
    > środków własnych.

    Ok, chyba rozumiem, ale wydaję mi się bardzo skomplikowane (wiem,
    będzie prościej jak przyzwyczaję się). Tu jest mój obecny pomysł tego,
    jak ma wyglądać całość, wraz z moimi wątpliwościami:

    1. Na dacie 02.09.2011, wystawiam fakturę na 100 EUR, według kurs
    średni NPB z 01.09, to 500 zł. (powiedzmy) - kwota w zł. też napisana
    na faktura, oczywiście. Wpiszę do księgi jako przychód 500 zł.

    2. Na 06.09, klient płaci 100 EUR. Paypal bierze powiedzmy 5 EUR na
    prowizję, i 95 EUR mi pozostają. Na wyruk operacji piszę na wszelki
    wypadek, że 'kurs NBP (tego?=06.09) dnia = 4,5' i księguję jako koszt
    4,5*5=22,5 PLN. Mogę zaksięgować każdy wydruk o prowizje oddzielnie,
    ale czy też jest opcja gromadzić wszystkie tych prowizji i zaksięgować
    raz w m-c?

    3. Ok, prowizja załatwiony. Teraz ruszymy do samego osiągnięcia
    środków. Ani kurs NBP ani wartość w PLN tych 100 EUR w tym momencie
    nie jest mi dany PayPala, bo to nie jest przewalutowane, tylko
    osiągniecie. Ale powiedzmy że kurs NBP (w dniu otrzymania?=06.09) jest
    j.w. 4,5 więc to liczy się jako 95*4,5 = 427,50 zł. W tym momencie
    wpisuję koszt 50zł (500-427,50=72,50, ale już wpisaliśmy jako koszt
    22,50 tych). w księdzy dokumentając wydrukiem paypala? Ale wydruk nie
    zawiera info o kursie, więc jest dowodem tylko daty otrzymania
    środków, według której można znaleźć kurs NBP (ewentualnie w trakcie
    kontroli, ale można też napisać na dokumentu w momencie wydruku).

    4. Potem jest przewalutowanie według kursu PayPala, - powiedzmy, że
    trochę czasu już mineło i poza tym kurs PP jest gorszy od kursu NBP,
    więc za te 100 EUR mam tylko 410 zł. Więc wydrukuję stronę z info o
    tym, i wpisuję do księgi jako kolejny koszty - tym razem 40 zł (450 z
    poprzedniej korekty minus 410).

    Tak ma być?

    A jeśli teraz mówię, że na moim głównym koncie PP nie mam możliwość
    otrzymywać waluty - tylko PLN? (Mógłbym mieć taką możliwość, ale chyba
    upraszcza sytuację). Znaczy, że w momencie osiągniecia środków, waluta
    jest przewalutowanie automatyczne na PLN, więc w.w. kroki 3. i 4.
    występują jednocześnie, i nie ma możliwość zmiany kursowy między nimi,
    i wydaję mi się, że waluty nigdy nie mam na koncie. ALE (tak, jeszcze
    jedno 'ale'), krok 1. - prowizja - się dzieje w EUR!

    Więc w moim przypadki, każdy z 4 elementy operacji - uznanie,
    przewalutowanie (-EUR), przewalutowanie (+PLN) i podsumowanie - pojawi
    się w wyciągu jako oddzielna operacje, ale ich strony 'szczegóły
    transakcji' zawierają dokładnie tą samą informację, w tablach takich:

    Pierwotna tranakcja:
    6 wrz. 2011 | Płatność od NAZWISKO | Brutto EUR40 | Opłata EUR5 |
    Netto EUR95

    Transakcje powiązane:
    6 wrz. 2011 | Przeliczenie waluty | Brutto -EUR95 | Opłata EUR0 |
    Netto -EUR95 |
    6 wrz. 2011 | Przeliczenie waluty | Brutto +PLN427,50 | Opłata EUR0 |
    Netto +PLN427,50 |

    I pierwotna transakcja jest zawsze (dla każdy z 4 'operacji' na
    wyciągu) tą 'Płatnością od klienta', więc wydaje mi się, że faktycznie
    nie ma oddzielonych transackcji (płatność, obciążenie salda EUR,
    uznanie salda PLN, podsumowanie), i wszystko jest część jednej
    tranakcji - co ma jakiś sense, bo nie mam 'konta' walutowego.

    Ze względu na to, proponuję uproszczoną wersję procedury:

[...]

    4,5*5=22,5 PLN. (I jeszcze raz zastanawiam się, że muszę zaksięgować
    każdy wydruk z prowizją oddzielnie, ale czy też jest opcja gromadzić
    wszystkie tych prowizji i zaksięgować raz w m-c?

    3. Potem jest automatyczne przewalutowanie według kursu PayPala. To
    się dzieje w momencie osiągnięcia środków, wieć (jak w 3. kroku
    pierwszej wersji procedury) ale tym razem nie jest NBPowe 4,5, ale
    (prawopodobnie gorszy) PayPalski wariant - powiedzmy 4,4. Więc zamiast
    95 EUR mam 95*4,4 = 418 PLN. To jest o 82 PLN mniej niż na rachunku,
    ale 22,5 tych już wpisałem w księdzy jako prowizja, więc teraz wpisuję
    82-22,5= 59,50 PLN jako ujemna różnica kurowa (koszt) w księdzy,
    dokumentując wydruk - który zawiera dokładnie tą samą informację jak
    wydruk w krok 2.

    Może być?

    > IMHO tak - sam tak robię, z błogosławieństwem doradcy podatkowego.

    Co za ulgę!

    > Kraj dla zaawansowanych ;-)

    Właśnie tak. I kto wiedziałby, że w Polsce piesi czekają na zielone,
    nawet gdy nie ma samochodów :).

    > Tak, IMHO ta prowizja to usługa finansowa zwolniona z VAT - ale na
    > fakturze wewnętrznej musisz ją wykazać (sztuka dla sztuki no ale cóż).

    Na jakim 'fakturze wewnętnym'? W przypadku google adwords - ich
    faktura jest w PLN, więc wpisuję koszt bezpośrednio do księgi, potem
    płacę VAT USowi (w swoim dziwnym sposób bo jestem nievatowcem z NIP-
    EU), i wydruk potwierdzający opłaty wpisuję jak koszt (może z DW, ale
    nie trzeba). Nie ma FW. Teraz jednak widzę z różnych dyskusji, że
    nievatowcy w tej sytuacji powinni wystawiać FW, a nie DW. Ciekawe, że
    mój program księgowy nie pozwala mi wystawiać FW, bo nie jestem
    vatowcem :). Dobrze, sprawdzę o co chodzi. Ale rozumiem dobrze, że ta
    FW będzie zawierać coś takiego: usługi finansowej - brutto 22,50 -
    stawka ZW - VAT 0 - Netto 22,50? (te 22,50 = kwota prowizji po
    przewalutowaniu), i że zszywam ją do jeszcze jednego wydruku z paypala
    potwierdziającego wyskości prowizji, i wisuję ... gdzie? (Chyba jest
    oczywisty, że nie mam bladego pojęcia o tych fakturach
    wewnętrznych :))

    > Może wyjazd z tego bagienka ;) ?

    A zanim się dowiem jak poradzić sobie z tyle fascynującymi elementami
    prawa podatkowego?!

    Dzięki za poradę:)

    S.