  • Data: 2005-03-21 07:56:03
    Temat: Re: Jaka spolke zalozyc w danej sytuacji?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 20 Mar 2005, Cavallino wrote:

    >+ > Bo "udział w SC" to jest WPROST udział w każdej części majątku S.C.
    >+ > - w każdj śrubce i każdej kartce.
    >+ > W spzoo udział jest w *całości* osobnego bytu prawnego.
    >+
    >+ Czyli w praktyce takie same prawa.

    Pas. Widzę że nie jestem w stanie sporządzić dość cztelnego
    opisu różnicy między bezpośrednią i pośrednią wsłasnością :)

    >+ > Jeśli zakładasz iż "część zakładu" NIE może być rozumiana jako
    >+ > "udział we współwłasności" to owszem, ja się poddam :)
    >+
    >+ Może - IMO w obu przypadkach tak samo.

    Nie jest.
    "przedsiębiorstwo" to wyraźnie opisany twór.
    I dobrze wiesz iż (m.in. dla celów podatkowych) takie pojęcia jak
    "własność przedsiębiorstwa" traktuje się *literalnie* - przykładem
    wyrok NSA który uznał za prawidłowe stanowisko US iż nie przysługuje
    odliczenie VATu potrąconego kompensatą w stanie prawnym w którym
    ustawowy zapis wspominał o "zapłacie przelewem".
    Jeśli właścicielem przedsiębiorstwa jest spółka a właścicielem
    spółki osobnik X - to z tego NIE wynika prawne określenie iżby
    właścicielem przedsiębiorstwa był osobnik X.
    Ono *nie jest* jego...

    >+ > postaci wierzytelności i długów) jest *spółka*
    >+
    >+ Której właścicielem jest udziałowiec.
    >+ Czyli właścicielem wszystkiego jest udziałowiec.
    >+ Fakt, że pośrednio.

    ...co ma krytyczne znaczenie przy "prawnej" interpretacji własności.
    Udziałowiec w jakimkolwiek rozporządzeniu majątku spółki musi
    skorzystać z procedur dotyczących "układania się" jego ze
    spółką - zawrzeć umowę kupna lub darowizny.
    SWOJEGO nie kupuje :) bo to JUŻ jest JEGO. Ale jak jest SPÓŁKOWE
    to niestety...

    >+ > Ale ma i zalety... :)
    >+ > Wtedy jak trzeba "wyjąć" zysk do własnej kieszeni.
    >+ > W S.C. (tak jak 1-os) po prostu się "bierze" :)
    >+
    >+ Gorzej jak zysku nie ma, wtedy ZUS płacisz, a nie bierzesz nic.....

    ...zmierzasz w stronę "w spzoo można nie płacić ZUS" ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)