  • Data: 2005-03-19 12:29:43
    Temat: Re: Jaka spolke zalozyc w danej sytuacji?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 18 Mar 2005, Cavallino wrote:
    [...]
    >+ > Traci. Choć ta "podmiotowość" jest dość nikła :) ale jest - NIP dla
    >+ > VATu i REGON... Niemniej spadkobierca już *jest* przedsiębiorcą,
    >+ > prawa do wszelkich wartości niematerialnych (jeśli są, na przykład
    >+ > zastrzeżone nazwy handlowe) otrzymuje...
    >+
    >+ Taaa?
    >+ Kiedy otrzymuje?

    ++++
    Art. 924. Spadek otwiera się z chwila śmierci spadkodawcy.
    Art. 925. Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.
    ----

    Postępowanie spadkowe jedynie STWIERDZA ów fakt.
    W praktyce sprowadza się do tego iż do momentu *stwierdzenia* nikt nie
    chce honorować "nabycia" (zrozumiałe), co nie pozbawia właściciela
    spadku faktycznego *prawa*. Po polsku: nowej umowy rozporządzającej
    ową "wartością niematerialną" pewnie nie da się zawrzeć, ale nie ma
    podstaw żeby stare wygasły - przypominam iż zastrzegałem brak zastrzeżeń
    "osobistych" (podpadających pod KC 645 i podobne).

    >+ I co przez ten czas z firmą?
    >+ Wiesz ile postępowanie spadkowe może trwać?

    Doceniam :[
    Jeśli podstawą działania firmy nie jest *obrót* WNiP ale ich
    *używanie* to IMO jest to bez znaczenia.

    >+ > Definicja "przedsiębiorstwa" jest w K.C. :) art.55(1) i jednoznacznie
    >+ > wskazuje że jest to "własność żelaza" (znaczy: "m.in. składników
    >+ > materialnych") *wraz z kłopotami* (choćby "księgami"...).
    >+
    >+ Jeśli przedsiębiorstwem nie jest udział w osobie prawnej, to czemu miałbyby
    >+ nim być udział w s.c.?

    Bo "udział w SC" to jest WPROST udział w każdej części majątku S.C.
    - w każdj śrubce i każdej kartce.
    W spzoo udział jest w *całości* osobnego bytu prawnego.

    >+ Sugerujesz że każdy wspólnik s.c. prowadzi osobne przedsiębiorstwo?

    W żadnym miejscu.
    W powołanym przpisie ustawy o spadkach i darowiznach zapisano
    *wprost*: "nabycie... zakładu ...lub jego części".
    Jeśli zakładasz iż "część zakładu" NIE może być rozumiana jako
    "udział we współwłasności" to owszem, ja się poddam :)

    >+ O likwidacji spółki z o.o. słyszał?

    Słyszał. O tym iż przepisy regulują rozdysponowanie majątku
    w momencie "zniknięcia" :) owej osoby prawnej również.
    I nie wątpię iż widzisz różnicę w tym iż *do momentu* likwidacji
    współwłaściciel nie ma materialnego związku z żadnym składnikiem
    majątku spzoo - a przy S.C. wręcz przeciwnie.

    Fakt że ani jeden ani drugi nie może "wyciągnąć" *kapitału
    założycielskiego* nie zmienia tego iż w sp.zoo właścicielem *wszystkiego*
    (tak kapitału założycielskiego, zapasowego jak i wszelkich innych
    postaci wierzytelności i długów) jest *spółka* i jedynie za pomocą
    prawnie opisanych działań (wypłata dywidendy i wykup udziałów celem
    umorzenia w jedną stronę, dopłaty i podwyższanie kapitału w drugą)
    może następować przesuwanie majątku - można powiedzieć iż są to
    operacje "wyjątkowe" :), zaś w K.C. wręcz przeciwnie: tylko "wkład"
    jest wyjęty spod rozporządzania przez współwłaścicieli, zaś
    inne składki majkowe mogą być przekładane do kieszeni współwłaścicieli
    bądź w drugą stronę (sławetne pytanie "czy współwłaciciel może i powinien
    zapłacić ZUS jak w kasie S.C. zabrakło kasy :))...

    Owszem, S.C. ma wady.
    Główną wadą dla współwłaścicieli jest zaleta z p. widzenia wierzycieli
    - czyli nieograniczona odpowiedzialność majątkiem osobistym, a tym
    samym wiarygodność.
    Ale ma i zalety... :)
    Wtedy jak trzeba "wyjąć" zysk do własnej kieszeni.
    W S.C. (tak jak 1-os) po prostu się "bierze" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)