    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jak rozliczyć się z dotacji
    Date: Mon, 2 Nov 2009 14:02:10 +0100

    On Mon, 2 Nov 2009, Rafał K. wrote:

    > Ponieważ po Twoim ostatnim poście wszystko mi się pomieszało :))

    :)

    > chciałbym zapytać o taką najprostszą rzecz - powiedzmy, że kupiłem w
    > 10.2009 fotel (powiedzmy że jest to środek trwały) i jest on kosztem
    > uzyskania przychodu oraz będę go amortyzował wg. metody liniowej.

    Dla porządku: kosztem będą raty amortyzacyjne, *nie* sam zakup ST.
    Ile on będzie kosztował?

    > Jak
    > wobec tego "zaksięgować" ten fotel? Ja zrobiłbym to tak:
    > 1. dodaje do KPiR (pierwsza rata amortyzacji)

    Źle.
    Skąd wziąłeś ratę amortyzacji, skoro jeszcze nie masz wpisu
    do EŚT, a tym samym nie istnieje dowód księgowy, pozwalający
    "uznać koszt"?
    Zakup ST *NIE JEST KOSZTEM* - trzeba to rozumieć LITERALNIE,
    ale również DOSŁOWNIE.
    Dopiero *po* wpisaniu do EŚT jest podstawa do naliczania kosztu.

    > 2. dodaje do EST
    > 3. dodaje do rejestru zakupów VAT

    1. Do rejestru zakupów VAT idzie "wprost", z datą zakupu, niezależnie
    od reszty operacji. Wystarczy "zakup z przeznaczeniem do DG".
    2. Po rozpoczęciu używania (*po*!) idzie do EŚT. Tam są wyznaczane
    wartości rat amortyzacyjnych
    3. Jako że mowa o "zwykłej" amortyzacji, raty są odliczane wg przyjętej
    dla danych ST "polityki" (ma być jednakowo dla wszystkich podobnych
    środków danego rodzaju, jest wymóg w ustawie), odpowiednio w kolejnych
    miesiącach, kwartałach, półroczach lub latach, ale "poczynając od
    miesiąca następnego" (wybór pozwalający na "miesiąc bieżący" jest
    tylko dla amort. jednorazowej).
    Podstawą wpisu do KPiR - dowodem księgowym - jest numer pozycji
    w EŚT.

    > Wszystkie te 3 operacje przeprowadziłbym 10.2009. Ale skoro będę ten
    > środek trwały amortyzował w kolejnych miesiącach, to chyba to musi
    > znaleźć jakieś odzwierciedlenie w tych ewidencjach?

    Przecież VAT już rozliczyłeś i basta - co prawda *jest* obowiązek
    korygowania VAT, ale *tylko* w przypadku zastosowania "współczynnika"
    i drogich ST (bodaj od 15 000 zł).

    > Rozumiem, że w
    > kolejnych miesiącach też muszą być wpisy (właśnie z tytułu kolejnych
    > rat amortyzacji za fotel) w KPiR?

    Tak.

    > Czy należy przeprowadzić jeszcze jakieś inne operacje?

    Na koniec każdego roku "rozliczyć" amortyzację dokonaną oraz pozostałą
    do zamortyzowania wartość początkową - w EŚT.
    Jak z tego wyjdą raty am. na kolejny rok - to z tej nowej pozycji
    będą przepisywane do KPiR.
    Jeszcze uwaga: piszesz "miesiącach", miej świadomość że to mogą (i by
    default są), ale *nie muszą* być miesiące.
    W rzadkich przypadkach, np. kiedy prowadzący liczy się z możliwością
    strat i może go interesować obniżenie kosztów, ale jeszcze tego nie wie,
    może być interesująca amortyzacja tylko raz na koniec roku.
    Traci się na zaliczkach, ale za to nie ma ryzyka "przymusu" wygenerowania
    strat amortyzacją tylko dlatego, że się przyjęło za wysoki "współczynnik"
    na początku roku.
    A jak ktoś rozlicza podatek kwartalnie, to po co mu 3 wpisy do KPiR,
    skoro wystarczy jeden (przy am. kwartalnej).

    pzdr, Gotfryd