    From: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Fakturowanie
    Date: Sun, 23 Sep 2007 17:35:50 +0000 (UTC)

    Dnia 23.09.2007 Jagna <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Proszę bardzo :)
    > art. 19 ust. 11 ustawy o VAT:
    > Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część
    > należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek
    > podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

    No chyba, że nikt żadnej usługi wykonywać, ani towaru wydawać nie
    zamierzał, prawda?

    > Niestety, IMO nie :)
    > Do zaliczki zastosuję stawkę 22%. Dopiero przy fakturze, która dokumentuje
    > towar, lub usługę, koryguję stawkę do właściwej wysokości.
    > Ale to JA.

    No to już jest jakieś ostre kombinowanie. W jaki sposób "korygujesz"?
    Razem z finalną fakturą robisz fakturę korygującą do tej zaliczkowej? Moim
    zdaniem postępujesz błędnie, bo skoro ustawa ani rozporządzenie nie mówi o
    tym, żeby stosować stawkę podstawową, to trzeba stosować stawkę
    właściwą. Przecież wiesz za co jest zaliczka i znasz stawkę VAT. Jeśli nie
    wiesz, za co jest zaliczka, to nie wystawiasz żadnej faktury, bo przecież
    wtedy siłą rzeczy musiałabyś na niej skłamać co do przedmiotu transakcji
    dokumentowanej tą fakturą (przecież go nie znasz), a tak nie wolno.

    > Przy czym ja tu widzę pułapkę z drugiej strony. Mianowicie, jeśli nie
    > potraktujemy tej kwoty jako zaliczki, nie zwrócimy, to może by tak zahaczyć
    > o nieodpłatne świadczenie w dochodowym? Ale to mi tylko się majaczy, więc
    > nie zwracaj na to uwagi :)

    No, to faktycznie jakieś majaczenia. Co ma niezwrócenie kasy wspólnego z
    nieodpłatnym świadczeniem? Można się czepiać że to depozyt, pożyczka albo
    niewykazany przychód, ale co tu ma wspólnego nieodpłatne świadczenie?
    Wyjaśnij proszę, tylko pomału...
    --
    Samotnik