  • Data: 2006-01-24 12:43:01
    Temat: Re: Faktura sprzedaży z datą 02.01.06r
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 24 Jan 2006, gonia wrote:

    > że się stosuje ustawę podatkową, a nie rozgranicza się ba KH czy KPR,

    Kiedy to niekiedy sama USTAWA rozgranicza między PK i KPiR.
    Stosowanie ustawy polega na "rozgraniczaniu" i to jest rzecz
    pierwsza, nic nie poradzę.
    A po drugie ustawa daje delegacje do wydawania rozporządzeń,
    jeśli rozporządzenie nie wykracza poza delegację :> to obowiązuje,
    i z tego wynika "rozgraniczanie po drugie".

    > że się
    > powtorzę;-) nie pisałam nic o niczyich możliwościach;-)

    Moment... nie rozumiem tezy o "możliwościach".
    Fakt prawa lub obowiązku do zaliczenia czegoś w określony sposób
    do przychodów lub kosztów zależy od brzmienia przepisu (również to
    czy mamy do czynienia z prawem bądź obowiązkiem).

    I dlatego *się rozgranicza* że ustawa i wydane do niej przepisy
    wykonawcze *rozgraniczają* sposoby zaliczania - w zależności
    od tego czy mamy do czynienia z PK czy KPiR.

    > zarówno ustawa o rachunkowości, którą stosuje się dla książki

    Heh, odważnie ;) postawię tezę: wyciągasz błędne wnioski.
    Nie stosuje się do podatkowego rozliczania KPiR ustawy o księgowości.

    Co do kosztów: ustawa oPDoOF nie odwołuje się do zasad rachunkowości,
    wyłącznie SAMA narzuca określenie kosztu memoriałowego w art.22.5
    *przy okazji* określając że przy KH podatnicy muszą ową zasadę
    stosować, oraz dając w art.22.4 i 22.6 na KPiR wybór.
    Ale *nie* odwołuje się do przepisów o rachunkowości!

    Odwołanie (pośrednio, za pomocą "prawidłowo prowadzonych ksiąg")
    dotyczy wyłącznie sposobu określania DOCHODU (art.24)!

    Wręcz nie widzę (?) odwołania się co do PRZYCHODU do zasad
    rachunkowości!

    No ja przepraszam, ale mi wychodzi że jeśli prowadzę KPiR i nie
    jestem zobowiązany (bo a nuż są jakieś przypadki, kiedy np.
    zakres DG by czegoś takiego wymagał niezależnie od prowadzenia
    KPir) do sporządzania sprawozdania finansowego - to ja mogę
    na ustawę o rachunkowości z p. widzenia podatku dochodowego
    nagwizdać...
    Oczywiście ustawa mnie obowiązuje - jak każdego obywatela - ale
    żaden przepis MNIE nie dotyczy.

    Pasuje?
    To proszę się odtentegować od szarego KPiRowca z "zasadami
    wynikającymi z KH" ;)
    Taki szary wypełniacz KPiR nie ma obowiązku rozliczać swojego
    majątku w oparciu o zasady rachunkowości i już.
    Art.24.2 i starczy...

    > również nakłada
    > obowiązek, dla przejrzystości dzielenia - ale tylko w sytuacjach, kiedy
    > miałoby to faktyczny wpływ na wynik jednostki, w pozostałych przypadkach nie
    > trzeba
    > a dla celów podatkowych, ustawy mówia to samo;-))))

    Czyli w końcu na PK *należy* przychody "mające wpływ" (czyli zarówno
    istotną w skali jednostki gospodarczej wartość oraz czas wykonania
    obejmujący kilka okresów) dzielić na okresy ?

    Mamy jasność co do nie dzielenia przychodów przy ES_VAT+KPiR
    (chyba że podważasz - tylko czym).
    Mamy jasność że zasady rachunkowości nie dotyczą KPiR (chyba
    że podważasz - tylko czym, bardzo proszę o przepis).

    Skąd wyprowadzasz wniosek o *możliwości* dzielenia przychodu
    na okresy (w tym na lata) u prowadzącego DG?

    Uważam że na KPiR nic się *nie* dzieli, a co najmniej
    u VATowca można NIE dzielić.
    O ile jest dla mnie oczywiste, że jeśli podatnik przychody
    do KPiR wpisuje na podstawie ewidencji VAT lub raportów kasy
    fiskalnej (ma takie prawo na zasadzie WYBORU, dane przez
    rozporządzenie o KPiR: może wpisywać faktury "wprost", może
    sobie założyć ewidencję sprzedaży NIE będącą ewidencją sprzedaży
    VAT i prowadzić ją niezależnie oraz może wpisywać sumy wynikające
    z ewidencji VAT) to wtedy STOSUJE zasadę "zaliczania przychodów
    w dacie wystawienia f-ry", o tyle nie jest dla mnie jasne czy
    przy wpisywaniu f-r "wprost" albo za pomocą ewidencji sprzedaży
    nieVATowej jest wyłączony z poniższego zapisu (i być może stosuje
    się wtedy do niego "dzielenie na okresy" - ale to kolejny etap
    walki o szczegóły):
    +++
    1f. Jeżeli podatnik:
    1) jest podatnikiem podatku od towarów i usług niekorzystającym
    ze zwolnienia od tego podatku oraz
    2) prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, oraz
    3) ewidencjonuje przychody w dacie wystawienia faktury, zgodnie
    z odrębnymi przepisami

    - za datę powstania przychodu uważa się dzień wystawienia faktury,
    a jeżeli faktura nie została wystawiona w terminie określonym
    w odrębnych przepisach, za datę powstania przychodu uważa się dzień,
    w którym faktura powinna być wystawiona;
    w przypadku gdy zdarzenia, o których mowa w ust. 1c, nastąpiły
    w grudniu danego roku podatkowego, a faktury dotyczące tych
    zdarzeń, zgodnie z odrębnymi przepisami, zostaną wystawione
    w roku następnym, za datę powstania przychodu uważa się ostatni
    dzień roku podatkowego, w którym miały miejsce te zdarzenia.
    ---

    Zaakcentuję: przepis cytuję pod kątem *niedzielenia* przychodu,
    a nie określania "kiedy miało miejsce zdarzenie".

    Pierwsze: czy jest jasne, że jeśli podatnik w sposób oczywisty
    pod ten przepis podlega (VATowiec do KPiR wpisuje podsumowania
    z ewidencji VAT) to wtedy nic NIE dzieli?

    Czy do tego że jeśli ktoś:
    - jest VATowcem czynnym
    - prowadzi KPiR
    ...i wystawił f-rę za robotę wykonywaną od 12 października do 2 stycznia
    2005 (2.I. miało miejsce przekazanie wykonanych prac, podpisanie
    protokołów, najlepiej jakby jakieś "urzędowe dopuszczenie do użytkowania"
    miało miejsce żeby nie było wątpliwości że 31.XII robota NIE była
    skończona :] itp) - więc f-rę wystawił 3 stycznia - to przychód ma 3.I.2006
    i nic nie dzieli, wzbudza wątpliwości w świetle powyższego przepisu?

    Bo oczywiście:

    > Danusia pytała się zaś, do którego roku należałoby dać przychód z usługi
    > zakończonej i oddanej 2-01-2006. Moim zdaniem do 2005, ponieważ nie uwierzę,
    > że 2 stycznia zostało zrobione coś więcej poza zapakowaniem i nadaniem do
    > odbiorcy

    ...jak rozumiem sprawą sporną jest kiedy miało miejsce zakończenie
    wykonywania umowy (usługi/...)i 2.I może wzbudzać wątpliwości (na
    przykład twoje). Ale jeśli 2.I jest dniem roboczym, to statystycznie
    jakieś 1/260 umów powinno się skończyć *każdego* dnia, więc i na
    2.I parę ich przypaść powinno ;)
    IMO - zapakowanie jest tak samo ważną czynnością jak każda inna
    część realizacji umowy :)
    Na boku:
    Natomiast "zapakowanie" rzeczywiście sugeruje istnienie towaru, więc
    w tym przypadku w zupełności się zgadzam co do tezy o remanencie.
    Ale takie działanie nazwałbym "produkcją" (jest materiał wejściowy,
    jest robocizna i inne wydatki, jest towar wyjściowy) a nie "usługą".
    "Produkcja z materiałów powierzonych" ??
    :)

    > - dzielenie w takim przypadku byłoby bezsensowne.

    Dla mnie jest oczywiste że dla VATowca na KPiR wpisującego
    sumy ES VAT nie należy nic dzielić.
    Cały przychód do 2006... ew. do 2005 jeśli rzeczywiście w 2006
    tylko miało miejsce wystawienie f-ry.

    Postawię pytanie wprost: uważasz że jeśli ktoś jest zwolniony z VAT,
    prowadzi KPiR i w okresie 1.XI.2005 - 1.II.2006 wykonywał umowę,
    płatną jednorazowo, to powinien przychód z tej umowy podzielić
    na lata 2005 i 2006 w proporcji 2:1 (2/3 i 1/3) ?
    Dasz głowę?
    ;)
    Wyjątkowo zwyczajnie pytam :), bo... bo się wcześniej
    nie zastanawiałem.
    Ale tezą że przy rozliczeniu memoriałowym dla rozliczania PODATKU
    przy KPiR stosujemy ZASADY wynikające z KH mnie zastrzeliłaś...
    Liczę na poświecenie przepisami :)
    Bo ja to myślałem że komplet zasad wynika z UoPDoOF. I oczywiście
    rozporządzeń z nich wynikających. I jak się domyślasz - jakoś nie
    mam chęci zmieniać punktu widzenia :)

    > Jak ktoś się
    > uprze, żeby dać to do przychodów 2006, to z kosztów należałoby wywalić do
    > spisu wszystko, co się tyczy danej usługi - takie jest moje zdanie.

    Dla porządku - pytanie: co "tyczące się danej usługi" miałoby
    być w kosztach - i dlaczego? :)
    Moim zdaniem nie ma możliwości "wywalenia do spisu" np. usług
    podwykonawców. Jeśli to są istotne koszty, to w zależności od
    metody zaliczenia kosztów (memoriał/kasa) można oczywiście rozważać
    czy one miały znaleźć się wcześniej w KUP... IMVHO - nie.
    Kiedyś miałem taki przypadek, przesłuchałem grupę, poszedłem do
    doradcy... i zaliczyłem cały przychód na "nowy" rok zaś f-rę
    poddostawcy (za usługę) z grudnia zaliczyłem w KUP tego "nowego"
    roku.
    Jeśli chodzi o materiały... no to się zgadzam :)
    I moim zdaniem, w przypadku VAT+KPiR+"zaliczania w dacie wystawienia
    f-ry" ów ktoś powinien się, jak to ujęłaś: "uprzeć" :), o ile
    w nowym roku choćby kiwnął palcem celem wykonania umowy.
    Oczywiście samo wystawienie f-ry już "wykonywaniem umowy" nie jest,
    tu zgoda.

    > A wracając do Twojego pytania - zarówno koszty są dzielone w czasie jak i
    > przychody, zarówno podatkowo jak i rachunkowo, jak to już dobrze zagadałeś;-)

    Rozumiem że piszesz o *PK* :) ewentualnie że hm... próbujesz mnie
    przekonać bądź podpuścić ;)
    Moim zdaniem na KPiR "dzielenia" się nie stosuje, z zastrzeżeniami
    wyżej (że "na pewno" umiem palcem wskazać przepis ES_VAT+KPIR, a choć
    mam co najmniej mocne podejrzenia do pozostałych przypadków to palców
    nie wytrenowałem na tyle...;) - ale pokazać że teraz ty powinnać
    pokazać to mogę).

    I zarówno zapodawany raz czasu wyrok NSA jak i te interpretacje US które
    są zgodne z jego duchem (wiem że istnieją odmienne), dotyczące NIE
    dzielenia również kosztów ogólnych, IMO również są właściwe.

    Teza:
    Jak mamy przed nosem konkretny przychód, to rozważamy czy zaliczyć
    go do tego roku czy sąsiedniego; istnieją przepisy szczegółowe wskazujące
    iż czasami metoda zaliczania w przychód może zadecydować o wyborze
    roku, ale nigdy nie ma miejsca podział na okresy
    Jak mamy przed nosem konkretny koszt, to rozważamy czy stosujemy
    metodę kasową czy memoriałową. Jak kasową, to martwimy się nad
    pojęciem "poniesienia" jako że też padały różne pomysły, a jak
    już zdecydujemy że "ponieśliśmy" to wiemy kiedy. Jak memoriałową,
    to rozważamy czy koszt można przypisać do konkretnego przychodu;
    jeśli tak, to patrzymy w którym roku był przychód - i w tym samym
    roku powinien wystąpić "nasz" koszt, jak nam lata nie pasują to
    szukamy co zrobiliśmy źle :>, zaś jeśli koszt był "ogólny" mamy
    kilka stanowisk do wyboru :[ z których ja wybieram to iż nic
    nie dzielimy... zamykamy oczy, uszy, udajemy że nic nie wiemy
    i wtedy wychodzi prawo do zaliczenia na zasadzie wyjątku z art.22.5
    czyli "chyba że zarachowanie ich nie było możliwe; w tym wypadku
    są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione" ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)