    From: mati <k...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Faktura dla nieVATowca z Irlandii od VATowca z Polski
    Date: Fri, 10 Jul 2009 05:36:32 -0700 (PDT)

    > Zakładam że chodzi o tłumaczenia przesyłane drogą elektroniczną,
    > bo jeśli wysyłasz wydruki fizycznie w kopercie, to zmienia postać
    > rzeczy.

    Tak, wszystko idzie mailem.

    > Ile osób te grupy liczą, tak orientacyjnie? Czy aby czasem nie po jednej ;) ?

    Gdyby było po jednej, nie przychodziłabym tutaj :) Pytałam o to osoby
    prowadzące biura tłumaczeń, wystawiające faktury dla kontrahentów w
    unii europejskiej, dzwoniłam do US, ale nic nie skumałam, a dziś męczę
    znajomego księgowego, więc obozy już trochę liczą ;)

    > I ten towar dostarczasz czym? Statkiem czy spedycją lądową? :)

    Chyba promem kosmicznym ;) Ale dobrze to rozróżniam, że jest inaczej w
    przypadku towaru i inaczej w przypadku usługi?

    > IMHO art. 27 ust. 3/4 ma zastosowanie, a fakturę wystawia się wg tego:
    >
    > http://www.abc.com.pl/serwis/du/2008/1337.htm
    >
    > (Patrz w szczególności § 25.)

    Dzięki, czytam i próbuję zrozumieć.

    > Jest jeden szkopuł - ponieważ nabywca nie jest VATowcem irlandzkim,
    > nie możesz go prosto sprawdzić przez VIES. A ponieważ art. 27 jest wyjątkiem
    > do reguły opodatkowania 22%, to ciężar dowodu że nabywca faktycznie prowadzi DG,
    > spoczywa na Tobie. Wg mojego doradcy podatkowego wydruk z VIESu + jakaś
    korespondencja
    > w zupełności wystarczają, więc musisz sobie sama odpowiedzieć na pytanie, czy
    > korespondencja bez VIESU też będzie ok (albo wydać stówkę na swojego doradcę :) ).

    Faktycznie nie mogę tego sprawdzić, ale babka też prowadzi biuro
    tłumaczeń, więc chyba nie kantuje.
    Chyba właśnie uchwyciłam sendo sprawy, to problematyczne: zasadziłam
    się dziś na księgowego i jego zdaniem w tym przypadku miejscem
    opodatkowania jest Polska i powinnam rozliczyć vat w Polsce i
    uzasadnia to tym, że w przypadku, gdyby ta osoba podała mi nip UE to
    mogłabym wystawić FV z vat 0% lub NP.
    Ale nie rozumiem dlaczego uważa, że miejscem opodatkowania jest
    Polska? Tylko dlatego, że laska nie ma nipu UE? I właściwie to nie
    rozumiem, czemu on się tak uparł na ten nip europejski.

    Mówi też, że art.27 ust.3 p.2 ma zastosowanie dla podatników czyli
    takich, co rozliczają się z podatku VAT, a ta kobieta z Irlandii ponoć
    nie jest podatnikiem, bo nie płaci VATu, więc ma zastsowanie zasada
    ogólna Art. 27 ust. 1.

    W każdym razie bardzo dziękuję za odpowiedź, będę studiować aż
    zrozumiem ;)