  • Data: 2009-07-10 12:24:06
    Temat: Re: Faktura dla nieVATowca z Irlandii od VATowca z Polski
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "mati" <k...@g...com> napisał w wiadomości
    news:fc4893f6-6ebf-4afc-a49b-2f0a6ffec802@d32g2000yq
    h.googlegroups.com...
    Witam serdecznie,

    Prowadzę od niedawna biuro tłumaczeń i mam problem, z którym sobie nie
    radzę, pytałam już o to kilku księgowych i są tej kwestii podzieleni na dwa
    obozy.

    Jestem VATowcem i mam wystawić fakturę za tłumaczenia, które wykonałam dla
    kobiety z Irlandii, która prowadzi tam działalność, ale VATowcem nie jest.
    -----------------------------

    Vatowcem to ona jest na pewno, zwolnionym podmiotowo lub przedmiotowo, ale
    jednak Vatowcem ;)

    ------------------------------------
    Pierwsza grupa księgowych twierdzi, że zgodnie z art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o
    podatku od towarów i usług VAT nie podlega i powinnam wystawić fakturę z
    VAT NP.

    ----------------------------------
    i ci mają rację
    ------------------------------------

    Druga grupa natomiast zgodnie z tym samym artykułem twierdzi, że powinnam
    naliczyć normalnie VAT 22%, ponieważ miejscem opodatkowania jest Polska.
    Ale tutaj znowu mi się nie zgadza, ponieważ jest jasno napisane, że"miejscem
    świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę,
    stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest
    świadczona, a w przypadku "- czyli w moim przypadku Irlandia.
    Drugi obóz jako kontrargument podaje art. 13 1,2 ustawy o podatku od towarów
    i usług, traktując tłumaczenie jako towar, a jest to usługa.

    miejscem opodatkowania jest Irlandia
    a tłumaczenie nie jest towarem, nawet jeśli prześlesz przetłumaczony tekst
    na papierze czy dyskietce

    I w tej sytuacji zupełnie nie wiem jak prawidłowo wystawić fakturę,
    naliczać VAT, nie naliczać, odprowadzać VAT, nie odprowadzać.
    nie naliczać, zdecydowanie

    pozdr,
    m.w.