    From: Tomek <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Faktura dla nieVATowca z Irlandii od VATowca z Polski
    Date: Fri, 10 Jul 2009 13:46:33 +0200

    Dnia 10-07-2009 o 13:11:54 mati <k...@g...com> napisał(a):

    > Witam serdecznie,
    >
    > Prowadzę od niedawna biuro tłumaczeń i mam problem, z którym sobie nie
    > radzę, pytałam już o to kilku księgowych i są tej kwestii podzieleni
    > na dwa obozy.

    Wyrzuć jeden z tych obozów a drugi przesiej :)

    > Pierwsza grupa księgowych twierdzi, że zgodnie z art. 27 ust. 3 i 4
    > ustawy o podatku od towarów i usług VAT nie podlega i powinnam
    > wystawić fakturę z VAT NP.

    Zakładam że chodzi o tłumaczenia przesyłane drogą elektroniczną,
    bo jeśli wysyłasz wydruki fizycznie w kopercie, to zmienia postać
    rzeczy.

    > Druga grupa natomiast zgodnie z tym samym artykułem twierdzi, że
    > powinnam naliczyć normalnie VAT 22%, ponieważ miejscem opodatkowania
    > jest Polska.

    Ile osób te grupy liczą, tak orientacyjnie? Czy aby czasem nie po jednej ;) ?

    > Ale tutaj znowu mi się nie zgadza, ponieważ jest jasno napisane, że
    > "miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi
    > posiada siedzibę,
    > stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest
    > świadczona, a w
    > przypadku "- czyli w moim przypadku Irlandia.

    IMHO dobrze Ci się zgadza.

    > Drugi obóz jako kontrargument podaje art. 13 1,2 ustawy o podatku od
    > towarów i usług, traktując tłumaczenie jako towar, a jest to usługa.

    I ten towar dostarczasz czym? Statkiem czy spedycją lądową? :)

    > Kolejną rzecz, jaką znalazłam, jest informacja pochodząca z oficjalnej
    > broszury Ministerstwa Finansów
    > http://www.mofnet.gov.pl/_files_/podatki/broszury_in
    formacyjne/broszura_min_fin.pdf
    > "2. "Eksport usług"
    > Nowa ustawa nie posługuje się pojęciem eksportu usług. Oznacza to, iż
    > w sytuacji, gdy zgodnie z kryterium miejsca świadczenia, dana usługa
    > zostanie uznana za świadczoną poza granicami kraju, to usługa taka nie
    > będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług."

    Zgadza się, chociaż broszura przeżyła już ze 2 albo 3 grubsze nowelizacje.

    > I w tej sytuacji zupełnie nie wiem jak prawidłowo wystawić fakturę,
    > naliczać VAT, nie naliczać, odprowadzać VAT, nie odprowadzać.

    Jak to zaproponował Napoleon Hill, trzeba zbudować sobie sojusz umysłów
    i nie słuchać doradców z poza tego sojuszu :) Wtedy nie będziesz sobie
    zaprzątać głowy bzdurami.

    > Będę bardzo wdzięczna za pomoc, wskazanie podstaw prawnych, ponieważ
    > obecnie zupełnie nie jestem w stanie ocenić, która grupa księgowych ma
    > rację.

    IMHO art. 27 ust. 3/4 ma zastosowanie, a fakturę wystawia się wg tego:

    http://www.abc.com.pl/serwis/du/2008/1337.htm

    (Patrz w szczególności § 25.)

    Jest jeden szkopuł - ponieważ nabywca nie jest VATowcem irlandzkim,
    nie możesz go prosto sprawdzić przez VIES. A ponieważ art. 27 jest wyjątkiem
    do reguły opodatkowania 22%, to ciężar dowodu że nabywca faktycznie prowadzi DG,
    spoczywa na Tobie. Wg mojego doradcy podatkowego wydruk z VIESu + jakaś
    korespondencja
    w zupełności wystarczają, więc musisz sobie sama odpowiedzieć na pytanie, czy
    korespondencja bez VIESU też będzie ok (albo wydać stówkę na swojego doradcę :) ).

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek