    From: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Delegacja dla kogo?
    Date: 24 Jul 2003 03:58:23 +0200

    Witam.

    Dnia 17 lipca 2003 o godzinie (20:29:41) napisano:
    B> 1. Czy mozna wystawic delegacje osobie nie bedacej pracownikiem firmy
    B> (calkowicie obcej dla firmy)?

    Nie.

    B> 2. Czy mozna wystawic delegacje czlonkowi zarzadu sp. z o.o. nie bedacemu w
    B> stosunku pracy z ta spolka?

    Nie.

    B> Sytuacja wyglada nastepujaco: zarzad sp. z o.o. upowaznil pana x do
    B> reprezentowania spolki na waznym spotkaniu w odleglej miejscowosci. Jak temu
    B> panu zwrocic koszty przejazdu i noclegow?

    Zawrzec umowe zlecenia. Niekoniecznie musi byc odplatna (art. 735 KC).
    Wtedy, zgodnie z art. 742 KC przysluguje zwrot wydatkow, takze
    zwiazanych z podrozami, co mozna dodatkowo uwzglednic w umowie. Ma to
    tez ta zalete, ze jesli koszt tego zlecenia zostal poniesiony w celu
    uzyskania przychodu, w calosci wrzucasz w KUP czyli koszty uzyskania
    przychodu. A zleceniobiorca ma 20-procentowy ryczalt (art. 21 p. 9.4
    uopdoof). No i jeszcze mila niespodzianka w art. 21.10:
    "Jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe
    niż wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w ust. 9
    <pkt 1-4>, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów
    faktycznie poniesionych."

    B> Czy mozna wystawic delegacje
    B> sluzbowa?

    Nie.

    ata napisal(a?):
    >hm... wiecej danych ogolnie nie , chya ze jest na kontrakcie menazerskim ..
    >z tego co pamietam to tylko pracownicy i na kontrakcie i nie pamietam czy w
    >radzie nadzorczej
    >Ogolnie nie pracownicy- delegacja ale podatek zus itd ..

    Bzdury. Zobacz wyrok NSA sygn. akt. SA/Po 2125/94 w sprawie dotyczacej
    wydatkow na podroze sluzbowe.
    "W niniejszej sprawie organy podatkowe słusznie podnoszą, iż osoby
    zatrudnione na podstawie umowy zlecenia* przez skarżącą spółkę nie są
    pracownikami w rozumieniu art. 2 Kodeksu Pracy." i dalej "(...)
    podróżą służbową jest wykonywanie wykonywanie zadania określonego
    przez zakład pracy poza miejscowością, w której znajduje się stałe
    miejsce pracy pracownika (...)" oraz "tzw. podróż służbową odbywać
    mogą tylko i wyłącznie pracownicy w rozumieniu kodeksu pracy, gdyż
    (...) osoba wykonująca pracę na podstawie umowy zlecenia określonej w
    kodeksie cywilnym nie świadczy swych usług w ramach podporządkowania
    zakładowi pracy."
    To samo jest w rozporzadzeniu MPiPS w sprawie szczegolowych zasad
    ustalania oraz wysokosci naleznosci przyslygujacych pracownikowi z
    tytulu podrozy slyzbowej na obszarze kraju.

    *Gotfrydzie - przy okazji masz to czarno na bialym, ze zatrudnionym
    mozna byc nie bedac pracownikiem

    >Oj ... no to trzeba wypisac delegacje na jakiegos pracownika i juz ... albo
    >w ramach rekompensaty za koszty umowa o dzilo ...

    Skoro jest proste, normalne i kosztowe rozwiazanie, to po co tak
    kombinowac. A niech ten pracownik na "delegacji" bedzie mial
    wypadek... chcialbym zobaczyc mine pracodawcy.

    GHospod napisal:
    >+ A nie latwiej zawrzec umowe zlecenia z punktem o pokryciu wszelkich kosztow
    >+ zwiazanych z pobytem podroza i prowadzeniem spraw u kontrahenta.

    A Gotfryd mu na to:
    >A mogę poprosić o podstawę prawną, pozwalającą pokrywać koszty
    >*za kogoś* ? Czy sugerujesz żeby to była darowizna ?

    Art. 742 KC - nie tylko wynagrodzenie, ale tez koszty wykonania
    zlecenia.

    >Podsumowując: jak proponowałeś rozliczyć owe "pokrycie
    >kosztów" po stronie zleceniodawcy ??

    Rachunek, faktura lub inny wiarygodny dokument od zleceniobiorcy. Moze
    byc z zalacznikami w postaci faktur, rachunkow, biletow, itp.

    > a zaliczenie ich wtedy do KUP zleceniodawcy
    >jest IMHO wątpliwe (bo skoro *nie jest* "delegacją" - a nie
    >jest - to czym jest, darowizną ?? Właśnie o to pytałem :))

    Jak wyzej - art. 742.

    (...)
    >Z opisu w GP wynika że rozporządzenie nakazuje potraktować
    >je wtedy jako przychód dla zleceniobiorcy - a to IMHO
    >również wyklucza uznanie ich za "delegację", czyli coś
    >co wolno wrzucić w KUP zleceniodawcy.
    (...)

    I jeszcze kilka innych fragmentow, w ktorym nie wiem o co
    chodzilo :)

    >"Na rozum" taka kontrukcja mogłaby ujść: zleceniobiorca
    >zalicza bilety/kilometrówkę do przychodu [wirtualnego :]],
    >a zleceniodawca - do KUP;
    (...)

    Juz chyba powoli zajarzam - uwazasz, ze wynagrodzenie za zlecenie
    i zwrot kosztow na wykonanie zlecenia to jedno i to samo. I ze kazda
    umowa zlecenie musi byc wykonywana osobiscie. Czy o to chodzi?

    A Karol napisal:
    >W krotkich zolnierskich slowach opisze jak ja widze finansowanie tego
    >rodzaju "uslugi", o ktorej napisal Baton.
    (...)
    I ta wersja IMHO jest bardzo dobra, chociaz tego nie musi byc:

    >W warunkach umowy dodaje sie, ze koszty dodatkowe zwiazane z wykonaniem
    >uslugi pokrywa zleceniodawca (np. koszt przejazdu (*), hotel itp.).

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl