    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Darowizna mieszkania
    Date: Wed, 5 Nov 2003 09:40:07 +0100

    On Wed, 5 Nov 2003, NewsGroup wrote:

    >+ Witam,
    >+
    >+ Moi rodzice są właścicielami mieszkania (kupili je od gminy) i chcieliby mi
    >+ je przekazać. W tej chwili jestem zameldowany w tym mieszkaniu. Jaka jest
    >+ najkorzystniejsza forma przekazania własności (ze względów podatkowych)? Czy
    >+ jest to umowa darowizny? Jaka jest wysokość podatku?
    +++++++
    Art. 16. (5)1. W przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego częœci,
    lokalu mieszkalnego stanowišcego odrębnš nieruchomoœć, spółdzielczego
    własnoœciowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikajšcych z przydziału
    spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do
    lokalu w małym domu mieszkalnym:
    1) w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy
    podatkowej,
    2) w drodze spadku przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
    3) w drodze spadku przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej,
    sprawujšce przez co najmniej dwa lata opiekę nad wymagajšcym takiej opieki
    spadkodawcš, na podstawie umowy zawartej z nim przed organem gminy,
    - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartoœci do łšcznej
    wysokoœci nie przekraczajšcej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub
    lokalu.
    2. Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łšcznie
    spełniajš następujšce warunki:
    1) spełniajš wymogi okreœlone w art. 4 ust. 4,
    2) nie sš właœcicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu [...]
    [...resztę doczytać !...]
    -----

    >+ Jak to się ma (podatkowo) do postępowania spadkowego?

    To powyżej jest z ustawy o podatku od spadków i darowizn.
    Bez różnicy :)
    ...wrrrróć.... oczywiście różnica jest: ustawa może się
    zmienić ! Jak "już podarują" to będzie jak jest. A jakby
    zniesiono ten zapis... ? Ale tego jak wiesz nie wiemy :),
    bo jakby tak JKM doszedł do władzy to podatek spadkowy
    skasuje zupełnie :)

    >+ Czy ma jakiekolwiek znaczenie, czy
    >+ jestem zameldowany w mieszkaniu, czy też nie?

    Nie. Ma znaczenie, czy *jeśli jesteś najemcą* w *innym lokalu*
    to *stamtąd* się wyniesiesz:
    ++++++
    4) nie sš najemcami lokalu lub budynku lub będšc nimi
    rozwišżš umowę najmu,
    5) będš zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:
    [...i też doczytać szczegółów !...]
    ------

    Niezależnie od ww. zwolnienia, dodatkowo istnieje:
    - prawo do zwolnienie do ok. 18 000 zł darowizny "na cele mieszkaniowe"
    - prawo do zwolnienia ok. 9000 zł od każdego rodzica "na zasadach
    ogólnych" :)
    ww. zwolnienia - "do sumy łącznej w okresie 5 lat".

    Dla porządku powinieneś sprawdzić jeszcze u jakiegoś prawnika,
    nie wiem czy notariusz przy okazji czegoś nie objaśni...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)