  • Data: 2006-05-24 15:37:42
    Temat: Re: Czyj towar po zakończeniu działalności?
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl> szukaj wiadomości tego autora

    pt napisał(a):

    > Zakończyłem indywidualną DG (KPiR, bez VAT). Remanent likwidacyjny,
    > ustalenie dochodu z tego remanentu, Pit 5+5X, należny podatek zapłacony.

    Ustawa o pdof:
    "Art.24.3.
    [...]
    Nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli:
    1) w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw
    składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub
    aportu do nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy,
    [...]"

    > Zostały towary handlowe.
    > Moje pytanie: Czyją własnością teraz jest ten towar?
    > Byłem przekonany, że mój/nasz razem z małżonką ale według US pod
    > który podlegam tak nie jest. Według nich to dalej własność firmy.

    Przytoczę tutaj fragment interpretacji US Warszawa-Targówek z 28.11.2005
    (sygn.1437/ZI/423/312A/DJW/05). Dotyczy ona wprawdzie przekształcenia
    spółki małżeńskiej w jednoosobową DG męża, ale odnosi się do opodatkowania
    przekazywanych towarów:

    "[...]w małżeństwie obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej ,
    który realizuje zasadę równych praw obojga małżonków w dziedzinie stosunków
    majątkowych ,stanowiących materialną podstawę funkcjonowania rodziny .
    Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i
    Opiekuńczy / Dz.U. z 1964r. Nr 9 ,poz.59 z poźn. zm. / dorobkiem małżonków
    są przedmioty majątkowe nabyte w czasie trwania wspólności ustawowej przez
    oboje małżonków . W szczególności dorobek małżonków stanowią pobrane
    wynagrodzenia za pracę oraz inne usługi świadczone osobiście przez
    któregokolwiek z małżonków .Oznacza to , że dochody uzyskane z działalności
    prowadzonej przez jednego z małżonków czy przez obydwoje małżonków
    stanowią majątek wspólny małżonków.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    W związku z powyższym , w świetle przedstawionego stanu faktycznego pomimo
    obowiązku sporządzenia na dzień wyrejestrowania współmałżonka z ewidencji
    działalności gospodarczej spisu z natury, nie będzie na nim ciążył
    obowiązek zapłaty 10-procentowego zryczałtowanego podatku dochodowego od
    wartości wynikającej z tego spisu, o którym mowa w art. 44 ust. 4 ustawy o
    podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast małżonek, który będzie
    nadal kontynuował działalność samodzielnie jest zobowiązany do
    sporządzenia remanentu początkowego i wpisania go do ksiąg podatkowych."
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    I jeszcze fragment interpretacji US w Radomiu z 13.02.2006 (sygn.
    1424/2150/4111/415/83/05/06) w podobnej sprawie:

    "[...]w przypadku gdy zapasy składników majątkowych wykorzystywanych w
    prowadzonej działalności nie podlegają podziałowi między małżonków i nie są
    wycofywane z działalności przez małżonka rezygnującego całkowicie z roli
    przedsiębiorcy, nie wystąpi obowiązek ustalenia dochodu z remanentu
    likwidacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust.3 w/w ustawy oraz zapłaty 10 %
    zryczałtowanego podatku dochodowego, gdyż w przedstawionej sytuacji nie
    mamy do czynienia z likwidacją działalności, tylko z jej przekształceniem.
    Jak wynika z wniosku mimo zmiany formy organizacyjnej, dotychczasowa
    działalność będzie kontynuowana przy wykorzystaniu składników majątkowych,
    o których mowa w art. 24 ust.3 ustawy.
    Przyjęcie zasady, iż w wyżej opisanym przypadku miałyby zastosowanie
    przepisy art. 24 ust.3 oraz art. 45 ust.3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym
    od osób fizycznych, w myśl których istnieje obowiązek ustalenia dochodu z
    remanentu likwidacyjnego
    doprowadziłoby do podwójnego pobrania podatku:
    raz w momencie likwidacji dotychczasowego podmiotu , a następnie przy
    sprzedaży tych samych składników majątkowych przez podmiot kontynuujący
    prowadzenie działalności gospodarczej."

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~