    From: Jagna <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy mozna w koszty firmy wrzucic cegly ? :)
    Date: Mon, 27 Aug 2007 21:59:58 +0200

    Dnia 27 Aug 2007 19:57:32 +0200, Kriss napisał(a):

    :)

    > Problem jest ciekawy i godny głebszych przemysleń.

    Tu MUSZĘ, po prostu MUSZĘ wkleić Tommy'ego :)

    ...bo czasem odnalezienie właściwego rozwiązania graniczy z cudem ;)

    Ale traktując Twój post jako wyzwanie, coś chyba mogłabym napisać, choćby
    po to, by Gotfryd potem ślicznie pokazał mi, że moja prawda mieści się
    gdzieś w tej trzeciej Tischnerowskiej kategorii ("gówno prawda" ;))

    > Piszecie o "inwestycjach w
    > obcy środek trwały" - ale tylko 50% - jest obce a 50% swoje - prawda ?

    Tak jest i stąd cały kłopot...

    > Zakładając pełną "symbiozę" współwłaścicieli - oczywiście możliwe jest zawarcie
    > umowy najmu z opcją " zwrotu nakładów". Ale zawsze istnieje też opcja "
    > przywrócenia stanu pierwotnego " i w tym przypadku zaczynają sie "schody".
    > Nie oznacza to , że w opcji - "zwrot nakładów" "schodów" nie ma.Problemy
    > zaczynają się już na etapie kwalifikacji owego zwrotu przychodów jako żródła
    > przychodów i sposobu opodatkowania u stron tego faktu. Wynajmujacy płaci
    > najemcy " wartość nakładów" i .... ? Co dalej ? Z vat czy bez vat.

    Dla mnie wydaje się to oczywiste, że z VAT. Bo skoro coś sobie odliczyłam,
    niestety muszę to oddać. Dlatego nie widzę innego wyjścia, jak:

    > Czy najemca
    > wystawia fakturę czy nie ?

    to, że najemca wystawia fakturę, inaczej nie ureguluje rozliczenia podatku
    należnego. Prawda? ;>

    Tylko to wszystko jasne i proste, gdyby całość tego gruntu należała do
    jednej osoby, gdy mamy podział pół na pół... rozkładam bezradnie ręcę, bo
    jak piszesz:

    > Czy dochodzi do przeniesienia własności ? Nie - z
    > mocy ustawy Wynajmujacy jest właścicielem "nakładów" - " czyja ziemia tego
    > naniesienia".

    gdyż:

    > Nie można skutecznie zawrzeć umowy z samym sobą.Z drugiej strony
    > nie można sprzedać (zbyć) czegoś, co nie jest własnością lub prawem zbywalnym.

    Dlatego w tym konkretnym przypadku, to jednak decydowałabym się na
    uregulowanie własności tego gruntu przed rozpoczęciem inwestycji. Choć to
    może być niewykonalne, gdyż o tym nam nic nie wiadomo.

    > Te same watpliwości dotyczą przyspieszonej amortyzacji ; od całosci czy od
    > połowy inwestycji? Temat jest, jak widać w tym określonym stanie
    > faktycznym; "ciekawy".

    Pisząc poprzedniego posta w tym wątku pytałam o to, czy amortyzować całość.
    W tzw. międzyczasie dogrzebałam się takiej opinii, bodajże w którejś
    sierpniowej DF, gdzie znalazłam poparcie mojego widzimisię, gdzie określono
    jasno, że ten, kto wybydował budynek na cudzym gruncie i go użytkuje na
    potrzeby własnej DG ma prawo do jego amortyzacji na zasadach takich samych,
    jakie dotyczą jego własnych budynków, więc nie 10% inwestycji w obcych
    środkach, ale normalne 2,5%.

    > Może warto go "zbadać" biorąc pod uwagę wszystkie możliwe aspekty podatkowe i
    > prawne a nie tylko dorażny efekt podatkowy w dacie poniesienia kosztów
    > inwestycji ?

    Może i tak, ale to chyba, jak mój cytowany już dzisiaj Tommy:

    Pamiętam, że gdzieś jeszcze czytałam bardzo ciekawy artykuł w kwestii
    sprzedaży nakładów, bynajmiej nie w Rzepie ;), i przy odrobinie szczęścia,
    i wolniejszej chwili jutro, może go znajdę?

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna