    From: mati <k...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Faktura dla nieVATowca z Irlandii od VATowca z Polski
    Date: Fri, 10 Jul 2009 04:11:54 -0700 (PDT)

    Witam serdecznie,

    Prowadzę od niedawna biuro tłumaczeń i mam problem, z którym sobie nie
    radzę, pytałam już o to kilku księgowych i są tej kwestii podzieleni
    na dwa obozy.

    Jestem VATowcem i mam wystawić fakturę za tłumaczenia, które wykonałam
    dla kobiety z Irlandii, która prowadzi tam działalność, ale VATowcem
    nie jest.

    Pierwsza grupa księgowych twierdzi, że zgodnie z art. 27 ust. 3 i 4
    ustawy o podatku od towarów i usług VAT nie podlega i powinnam
    wystawić fakturę z VAT NP.

    Druga grupa natomiast zgodnie z tym samym artykułem twierdzi, że
    powinnam naliczyć normalnie VAT 22%, ponieważ miejscem opodatkowania
    jest Polska.
    Ale tutaj znowu mi się nie zgadza, ponieważ jest jasno napisane, że
    "miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi
    posiada siedzibę,
    stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest
    świadczona, a w
    przypadku "- czyli w moim przypadku Irlandia.

    Drugi obóz jako kontrargument podaje art. 13 1,2 ustawy o podatku od
    towarów i usług, traktując tłumaczenie jako towar, a jest to usługa.

    Kolejną rzecz, jaką znalazłam, jest informacja pochodząca z oficjalnej
    broszury Ministerstwa Finansów
    http://www.mofnet.gov.pl/_files_/podatki/broszury_in
    formacyjne/broszura_min_fin.pdf
    "2. "Eksport usług"
    Nowa ustawa nie posługuje się pojęciem eksportu usług. Oznacza to, iż
    w sytuacji, gdy zgodnie z kryterium miejsca świadczenia, dana usługa
    zostanie uznana za świadczoną poza granicami kraju, to usługa taka nie
    będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług."

    I w tej sytuacji zupełnie nie wiem jak prawidłowo wystawić fakturę,
    naliczać VAT, nie naliczać, odprowadzać VAT, nie odprowadzać.
    Będę bardzo wdzięczna za pomoc, wskazanie podstaw prawnych, ponieważ
    obecnie zupełnie nie jestem w stanie ocenić, która grupa księgowych ma
    rację.

    Dziękuję i pozdrawiam,
    Matylda Kustra