    From: "alien" <a...@x...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.soc.prawo.podatki
    Subject: pytanie o dożywocie...
    Date: Sun, 1 Jun 2003 12:03:41 +0200

    W zeszłym roku mój ojciec miał wylew i jest częściowo sparaliżowany, jednak
    jest świadom (mówi i myśli poprawnie). Od samego początku się nim opiekuję i
    będę to robił nadal, ale jeden z przyjaciół rodziny zaproponował mu żeby
    przepisał mi swój majątek (budynek biurowy, który podnajmuje innym firmom)
    jako moje zabezpieczenie na przyszłość w formie aktu notarialnego - opieki
    dożywotniej, gdzie ja w zamian oficjalnie zobowiązuję się do ponoszenia
    kosztów związanych z jego pobytem w domu opieki, rehabilitacją i lekami.
    I tu moje obiekcje i pytania:
    1. Ojciec jest współwłaścicielem budynku, a ja nie mam pojęcia o zarządzaniu
    nieruchomością, więc chciałbym aby dotychczasowy współwłaściciel zarządzał
    całym budynkiem - w jakiej formie mam z nim spisać porozumienie / umowę?
    - W jaki sposób kontrolować i wzajemne rozliczenia?
    2. Powyższa umowa będzie moim dochodem (tytułem wynajmu), boję się że
    wkroczę w wyższy próg podatkowy, jak mogę tego uniknąć?:
    - czy w porozumieniu przekazać moją część powierzchni "za darmo",
    zobowiązując współwłaściciela do ponoszenia w zamian kosztów eksploatacji i
    podatków i /lub pokrycia kosztów opieki nad ojcem - nijako pomijając moją
    osobę?
    - czy nałożony obowiązek utrzymania w kwocie określonej (wskaźnikowo wg
    kodeksu) w akcie notarialnym mogę odliczyć od dochodu?
    - czy mogę mieć jakieś odliczenia związane z tą opieką w rozliczeniu rocznym
    PIT?
    3. W jaki sposób prowadzić sprawozdawczość finansową dla Urzędu albo innych
    ewentualnych osób np. spadkobierców?
    4. Powyższe pytanie chciałem też skierować do Urzędu Skarbowego, ale
    dowiedziałem się, że odpowiedż udzielona przez jakiegoś urzędnika nie jest
    obowiązująca i w efekcie np. za 3 lata przy wyrywkowej kontroli naliczą mi
    kary, odsetki itp.