  • 21. Data: 2004-01-24 20:55:44
    Temat: Re: niesciagalne wierzytelnosci a vat
    Od: "daanuta" <d...@w...pl>

    > Art. 2.
    > 1. Opodatkowaniu podlega sprzedaż towarów i odpłatne
    > świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
    > 3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również do:
    > 5) świadczenia usług, o których mowa w ust. 1, bez pobrania należności,
    > 4. Czynności określone w ust. 1-3 podlegają opodatkowaniu niezależnie od
    > tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych
    > przepisami prawa.
    > ----
    prawo dla obywateli, czy obywatele dla prawa?
    mozna sie zastanowic czy niesciagalna wierzytelnosc podpada pod jeden z
    punktow ktorymi sie posluzyles
    Art. 2.
    1. ...zapewne nie, jako ze odplatnosc sprzedazy towaru nie zostala
    dopelniona

    3.
    5) ...zapewne tez nie, jako ze ustawodawca stanowiac ten zapis mial w
    zamysle nieodplatne swiadczenie uslug, a takim ono z zalozenia nie bylo
    4. ...tutaj tez nie, jako ze zamyslem ustawodawcy bylo ovatowanie dokonanych
    transakcji niezgodnych z prawem, naliczony, odprowadzic trzeba...omawiana
    transakcja byla zgodna z prawem

    fakt okreslenia wierzytelnosci niesciagalnej gdzie sie kwalifikuje?
    ktory pragraf nakazuje naliczyc vat?

    pozdrawiam
    dana

  • 22. Data: 2004-01-24 21:55:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Jan 2004, daanuta wrote:
    [...]
> [...]
    >+ 5) ...zapewne tez nie, jako ze ustawodawca stanowiac ten zapis mial w
    >+ zamysle nieodplatne swiadczenie uslug, a takim ono z zalozenia nie bylo

    Mylisz się, IMO i zdecydowanie :)
    Jak się interpretuje prawo SN pokazał już nieraz i zapisy w stylu
    "truizmem jest iż pierwszeństwo ma wykładnia językowa" mam gdzieś
    na HDD: pierwszeństwo ma to co ustawodawca ZAPISAŁ, a nie to sobie
    MYŚLAŁ.
    Dlatego ten punkt cytowałem.
    Liczy się fakt że usługa została wykonana a zapłaty nie było
    - VAT się należy i tyle.

    >+ 4. ...tutaj tez nie, jako ze zamyslem ustawodawcy bylo ovatowanie dokonanych
    >+ transakcji niezgodnych z prawem,

    To zacytowałem "na wszelki wypadek". Jakby ktoś podważać chciał
    fakt że umowa niewykonana (brak zapłaty) jest niezgodna z prawem :)

    [...]
    >+ fakt okreslenia wierzytelnosci niesciagalnej gdzie sie kwalifikuje?
    >+ ktory pragraf nakazuje naliczyc vat?

    J.w.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 23. Data: 2004-01-24 22:23:17
    Od: "daanuta" <d...@w...pl>

> [...]
    > MYŚLAŁ.
    > Dlatego ten punkt cytowałem.
    > Liczy się fakt że usługa została wykonana a zapłaty nie było

    roznica zasadnicza w odplatnym i nieodplatnym swiadczeniu uslug
    jak brak zaplaty w odplatnej usludze mozna traktowac jako usluge
    nieodplatna?
    wyrok sadu odnosnie naleznosci, najlepszym dowodem odplatnosci swiadczonej
    uslugi

    pozdrawiam
    dana

  • 24. Data: 2004-01-26 06:45:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Jan 2004, Slawek Kos wrote:
    [...]
    >+ Nie znalazlem (moze mnie ktos "wyprostuje") przeciwwskazan dla takiego
    >+ rachunku:
    >+ 1. Faktura na 1000zl +VAT 220, razem 1220zl. 1000zl do przychodu, 220zl VAT
    >+ do US
    >+ 2. W postepowaniu ukladowym sad redukuje wartosc naleznosci do 50% czyli
    >+ 610zl

    Pytający nie pisał czy (prawidłowo) zażądał zapłaty kwoty brutto.
    Zakładając że tak i że sąd nie wnikał w "podział" (a nie powinien,
    bo z p. widzenia prawa cywilnego "należność" chyba stanowi całość)
    to twój wywód wygląda zachęcająco.
    Też jestem ciekaw czy ktoś ma coś przeciw :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 25. Data: 2004-01-26 06:50:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Jan 2004, daanuta wrote:

    >+ Gotfrydzie, jak zwal tak zwal...
    [...]
    >+ i tak nas panstwo traktuje

    Jeśli o to chodzi - to się "od zawsze" i w tym wątku również
    zgadzałem :(, niestety...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 26. Data: 2004-01-26 06:52:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+
    >+ roznica zasadnicza w odplatnym i nieodplatnym swiadczeniu uslug

    Tam NIE MA zapisu: "usługa wykonana nieodpłatnie" !
    Tam JEST zapis: "usługa wykonana bez zapłaty".
    Możesz nie sugerować mi rzeczy których nie cytowałem ? ;)

    Nie będę dyskutował jeśli się nie zgadzasz: nie decydują nasze
    opinie ale interpretacje sądowe w postaci wyroków. A te AFAIK są :]

    >+ jak brak zaplaty w odplatnej usludze mozna traktowac jako usluge
    >+ nieodplatna?

    Jako usługę wykonaną *bez zapłaty*.
    Zaznaczę tylko że "częściowa zapłata" IMHO przed niczym nie
    ratuje :(

    >+ wyrok sadu odnosnie naleznosci, najlepszym dowodem odplatnosci
    >+ swiadczonej uslugi

    N.C. :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 27. Data: 2004-01-26 12:02:44
    Od: "daanuta" <d...@w...pl>

    > Możesz nie sugerować mi rzeczy których nie cytowałem ? ;)

    chcialam ci narzucic pewien tok myslenia :-)
    konczac juz tu moje rozmyslania nad ustawa o vat i wierzytelnosciach, mam
    jeszcze jedno pod zastanowienie...
    skoro kontrahent nie wywiazal sie z warunkow umowy, tym samym ja zerwal
    gdyby tak wniesc pozew do sadu o unieważnienie tej umowy, tym samym zmusic
    kontrahenta do przyjecia f-ry korygujacej
    zakladajac ze wyrok bedzie pomyslny, mozna uznac umowe (transakcje) za
    niebyla i...vat do przodu
    probowal to ktos ugryzc z tej strony?

    pozdrawiam
    dana

  • 28. Data: 2004-01-26 12:12:40
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik daanuta napisał:

> [...]
    > kontrahenta do przyjecia f-ry korygujacej
    > zakladajac ze wyrok bedzie pomyslny, mozna uznac umowe (transakcje) za

    Gdyby towar został zwrócony sprzedawcy, to można by o tym pomysleś.
    Ale jeżeli nie ma zwrotu towaru a jedynie brak jest zapłaty, to
    obowiązek podatkowy wierzyciela nie wygasa.
    Ale skoro towar został oddany to i wierzytelności nie ma, więc nie
    byłoby sprawy.

    Oczywiście do usługi nie ma to zastosowania. Usługi zwrócic nie sposób.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 29. Data: 2004-01-26 12:29:53
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>

> [...]

    IMHO bez szans, skoro faktura zostala juz zapisana przez sad najjasniejszej
    na liscie wierzytelnosci wchodzacych do postepowania ukladowego

> [...]
    > byłoby sprawy.
    >
    > Oczywiście do usługi nie ma to zastosowania. Usługi zwrócic nie sposób.

    Ehmmm, a jesli emanacja uslugi projektowej jest dokumentacja projektowa to
    mozna ja zwrocic?
    Papiery niby mozna, ale usluga bylo wyprodukowanie tych papierow...
    ;-)

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 30. Data: 2004-01-26 13:36:35
    Od: "daanuta" <d...@w...pl>

    dziekuje wszystkim, ktorzy zabrali glos w dyskusji
    a oto wnioski jakie udalo sie wysiagnac z tej rozmowy:
    w przypadku sprzedazy towaru i braku zaplaty, vat wydaje sie byc do
    uratowania
    w przypadku sprzedazy uslug, znikome szanse
    aczkolwiek moznaby odzyskac material (jesli byl) ujety w wartosci uslugi, co
    daloby podstawe f-ry korygujacej
    gra moze i warta swieczki, chociazby z uwagi na pomniejszenie vatu
    naliczonego u nabywcy

    niedoskonalosc prawa rodzi potrzebe poszukiwan najdziwniejszych rozwiazan,
    celem ochrony wlasnych interesow
    zycze wszystkim aby prawo bylo bardziej sprawiedliwe

    pozdrawiam
    danuta