-
1. Data: 2005-05-04 00:50:08
Temat: koszty przed rejestracją w US; wpis do PKWiU
Od: "Greg" <m...@o...pl>
Witam,
Założyłem DG. Data rozpoczęcia działalności (zgodnie z wpisem do EDG) - 10
kwietnia.
Do US działalność zgłosiłem dopiero 25 kwietnia, tzn. tego dnia złożyłem
NIP-1, NIP-C, VAT-R oraz "Informację o rozpoczęciu działalności gospodarczej
(czynności opodatkowanych)".
W okresie między 10 a 25 kwietnia poniosłem pewne koszty. I tu pytanie: Czy
koszty poniesione przed 25 kwietnia (ale juz po 10 kwietnia) mogę
ewidencjonować i nie zostaną one zakwestionowane przez US?
Rozumiem, że faktury mogę wystawiać dopiero po złożeniu "Informacji o
rozpoczęciu działalności gospodarczej (czynności opodatkowanych)", czyli po
25 kwietnia. Czy to samo tyczy się ponoszonych kosztów?
Druga sprawa dotyczy PKWiU. Kiedy potrzebny jest wpis do PKWiU? Obiło mi się
o uszy, że wpis taki jest wymagany, gdy zastosowanie ma stawka inna niż 22%.
Świadczę usługi zwolnione z VAT-u. Jeśli moje przypuszczenia są prawidłowe
(proszę o potwierdzenie), to będę potrzebował takiego wpisu. Na ile taki
wpis jest istotny i czy muszę go posiadać wystawiając pierwszą fakturę czy
też mogę zdobyć go później?
Z góry dziękuję za wszelką pomoc.
Greg.
-
2. Data: 2005-05-04 21:00:28
Temat: Re: koszty przed rejestracją w US; wpis do PKWiU
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Wed, 4 May 2005, Greg wrote:
>+ Założyłem DG. Data rozpoczęcia działalności (zgodnie z wpisem do EDG) - 10
>+ kwietnia.
>+ Do US działalność zgłosiłem dopiero 25 kwietnia, tzn. tego dnia złożyłem
>+ NIP-1, NIP-C, VAT-R oraz "Informację o rozpoczęciu działalności gospodarczej
>+ (czynności opodatkowanych)".
>+
>+ W okresie między 10 a 25 kwietnia poniosłem pewne koszty. I tu pytanie: Czy
>+ koszty poniesione przed 25 kwietnia (ale juz po 10 kwietnia) mogę
>+ ewidencjonować i nie zostaną one zakwestionowane przez US?
>+
>+ Rozumiem, że faktury mogę wystawiać dopiero po złożeniu "Informacji o
>+ rozpoczęciu działalności gospodarczej (czynności opodatkowanych)", czyli po
>+ 25 kwietnia. Czy to samo tyczy się ponoszonych kosztów?
To zależy *jakich* kosztów.
Jeśli to koszty "osobiste ogólne" (nabycie pieczątki, opłaty
rejestracyjne) to są interpretacje że wolno.
Ale INNE koszty prowadzą wprost do zarzutu niezłoszonego prowadzenia
działalności !! Poszukaj w archiwum - czy jak zatrudnisz 100 (albo 10,
albo 1000 albo ile tam chcesz ;)) ludzi, wynajmiesz halę, coś-tam
jeszcze - to powiesz że "nie prowadzisz działalności bo nie wystawiasz
faktur" ???
--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
-
3. Data: 2005-05-18 21:23:30
Temat: Re: koszty przed rejestracją w US; wpis do PKWiU
Od: "Greg" <m...@o...pl>
Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w
wiadomości news:Pine.WNT.4.60.0505042350460.232@athlon...
> On Wed, 4 May 2005, Greg wrote:
>
>>+ Założyłem DG. Data rozpoczęcia działalności (zgodnie z wpisem do EDG) -
>>10
>>+ kwietnia.
>>+ Do US działalność zgłosiłem dopiero 25 kwietnia, tzn. tego dnia złożyłem
>>+ NIP-1, NIP-C, VAT-R oraz "Informację o rozpoczęciu działalności
>>gospodarczej
>>+ (czynności opodatkowanych)".
>>+
>>+ W okresie między 10 a 25 kwietnia poniosłem pewne koszty. I tu pytanie:
>>Czy
>>+ koszty poniesione przed 25 kwietnia (ale juz po 10 kwietnia) mogę
>>+ ewidencjonować i nie zostaną one zakwestionowane przez US?
>>+
>>+ Rozumiem, że faktury mogę wystawiać dopiero po złożeniu "Informacji o
>>+ rozpoczęciu działalności gospodarczej (czynności opodatkowanych)", czyli
>>po
>>+ 25 kwietnia. Czy to samo tyczy się ponoszonych kosztów?
>
> To zależy *jakich* kosztów.
> Jeśli to koszty "osobiste ogólne" (nabycie pieczątki, opłaty
> rejestracyjne) to są interpretacje że wolno.
> Ale INNE koszty prowadzą wprost do zarzutu niezłoszonego prowadzenia
> działalności !! Poszukaj w archiwum - czy jak zatrudnisz 100 (albo 10,
> albo 1000 albo ile tam chcesz ;)) ludzi, wynajmiesz halę, coś-tam
> jeszcze - to powiesz że "nie prowadzisz działalności bo nie wystawiasz
> faktur" ???
>
OK. A jak jest w takim przypadku z rozliczeniem biletów PKP?
Bilety nabyte i wykorzystane juz po zarejestrowaniu działalności ale przed
jej zgłoszeniem do US.
Podróże odbyte w celu organizacji DG oraz rozeznania rynku i potencjalnych
możliwości handlowych (czy to jest niezłoszone prowadzenie działalności?)
Bilety są wg Rozporządzenia fakturą, ale nie zawierają danych nabywcy
(więc nie ma zarzutu podawania danych niezarejestrowanej w US firmy).
Czy mogę takie bilety rozliczyć przez DW z datą następującą po dniu
rejestracji w US?
Drugi, łagodniejszy przypadek: Bilety nabyte po rejestracji DG (ale przed
zgłoszeniem w US) ale
wykorzystane już po zgloszeniu DG w US. Pytanie to samo, tyle że w tym
przypadku podróż
może już chyba być związana z prowadzeniem DG?
Trzecia sprawa: Wg Rozporządzenia fakturą jest bilet kolejowy na trasę
powyżej 50 km.
A co w takim razie z biletami turystycznymi i weekendowymi uprawniającymi do
nieograniczonej ilości przejazdów? Oczywistym jest że na takim bilecie nie
ma napisanej ilości
kilometrów, ale oczywistym jest też że nikt nie kupiłby takiego biletu z
zamiarem wykorzystania
go na trasie krótszej niż 50 km (turystyczny kosztuje 55 PLN, weekendowy -
99 PLN).
Można go traktować jak fakturę czy nie?
Jeśli nie, to rozumiem że zawsze można wystawić DW. Dobrze rozumuję?
Pozdrawiam
Greg.
-
4. Data: 2005-05-20 21:17:36
Temat: Re: koszty przed rejestracją w US; wpis do PKWiU
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Wed, 18 May 2005, Greg wrote:
>+ > Jeśli to koszty "osobiste ogólne" (nabycie pieczątki, opłaty
>+ > rejestracyjne) to są interpretacje że wolno.
[...]
>+ OK. A jak jest w takim przypadku z rozliczeniem biletów PKP?
>+ Bilety nabyte i wykorzystane juz po zarejestrowaniu działalności ale przed
>+ jej zgłoszeniem do US.
>+ Podróże odbyte w celu organizacji DG oraz rozeznania rynku i potencjalnych
>+ możliwości handlowych (czy to jest niezłoszone prowadzenie działalności?)
IM*H*O nie... znaczy: jak na dzisiejszy stan mojej wiedzy to bym
sobie zaliczył... :)
Oczywiście *nie* wspominasz o jakichś ustaleniach ;)
>+ Bilety są wg Rozporządzenia fakturą, ale nie zawierają danych nabywcy
>+ (więc nie ma zarzutu podawania danych niezarejestrowanej w US firmy).
>+ Czy mogę takie bilety rozliczyć przez DW z datą następującą po dniu
>+ rejestracji w US?
Nie wiem czy możesz.
Ja bym powiedział tak: skorą *są* fakturą to mogą być potraktowane
jak każdy rachunek (czy faktura)...
DW to by chyba musiala być owa DW pt. "delegacja" :) - tak na oko
mi się nie podoba. Ale piszę wyraźnie: "na oko". Moje :)
>+ Drugi, łagodniejszy przypadek: Bilety nabyte po rejestracji DG (ale przed
>+ zgłoszeniem w US) ale
>+ wykorzystane już po zgloszeniu DG w US. Pytanie to samo, tyle że w tym
>+ przypadku podróż
>+ może już chyba być związana z prowadzeniem DG?
... ze "zgloszeniem do US" wyglada jakby trzymal sie wersji ze DG
trzeba zglosic przed jej rozpoczeciem: a powinno IMO byc ze przed
"data podana w zgloszeniu" (a nie "data zgloszenia") - jako iz
jest owych 7 dni na zgloszenie.
Pamietajac jeszcze ze w VATem jest *inaczej*.... :(
>+ Trzecia sprawa: Wg Rozporządzenia fakturą jest bilet kolejowy na trasę
>+ powyżej 50 km.
>+ A co w takim razie z biletami turystycznymi i weekendowymi uprawniającymi do
>+ nieograniczonej ilości przejazdów? Oczywistym jest że na takim bilecie nie
>+ ma napisanej ilości
>+ kilometrów, ale oczywistym jest też że nikt nie kupiłby takiego biletu z
>+ zamiarem wykorzystania
>+ go na trasie krótszej niż 50 km (turystyczny kosztuje 55 PLN, weekendowy -
>+ 99 PLN).
>+ Można go traktować jak fakturę czy nie?
IMO nie. Zdrowy rozum nic nie ma do podatków ;) !
>+ Jeśli nie, to rozumiem że zawsze można wystawić DW.
W jakim celu ?
Bo najprostszym rozwiazaniem jest moim zdaniem (i nie zebym "wymyslił",
grupowicze od czasu do czasu toto zapodawali więc "google wie" :))
zakup takiego biletu na fakturę. Wtedy nie ma *żadnych* zastrzeżeń.
>+ Dobrze rozumuję?
...IMHO j.w. :)
--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)