  • Data: 2003-01-30 07:56:07
    Temat: jaka korzysc ma producent z tego, ze konsument ma nizsza stawke VAT
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Jacek" [...]

    > Nie widzę związku przedsiębiorca-VAT .Czyżby stawkę VAT
    > zmniejszyła/zwiększyła i dlatego zbankrutowała?

    > No to trudno-niech leży.Ślepy jestem chyba.Jaki ja mogę mieć interes,aby
    > mój konkurent miał niższą ode mnie stawkę VAT.
    > Oświeć mnie,bo już od tego czytania ogłupiałem chyba do reszty.

    To przeceiz bardzo proste:

    "Ja" wystepuje w obrocie gospodarczym w dwoch "osobach"
    1 JA-konsument
    2 JA-producent.

    oprocz mnie konsumenta sa jeszce inni konsumenci i niektorzy z nich
    rowniez wystepuja w obrocie jako producenci.

    JA-producent mam interes zarowno w tym bym JA-konsument mial nizsza stawke
    VAT,
    ale mam tez interes aby inni konsumenci mieli nizsza stawke VAT dlaczego ?

    Bo JA-producent nie mam NIC z zebranego od konsumentow VAT
    wplacam go do US i tyle go widze.
    Natomiast konsument (w tym JA-konsument) placi CENE ,
    ktora dla niego jest "cena brutto" czyli to,
    co JA-producent otrzymam (cena netto) + VAT kotry dostaje US.

    Wieksza cena dla konsumenta to mniejsza podaz, przy kotrej nastepuje
    rownowaga
    "popyt-podaz", jet to tez mniejsza cena (brutto) rownowagi co daje nizsza
    cene netto.
    nizsza cena netto daje mniejszy zysk JA-producentowi.

    Prosze to jeszce raz uwaznie przeczytac zanim Pan zawnioskuje o dalsze
    wyjasnienia.

    Boguslaw