  • Data: 2003-11-19 11:28:14
    Temat: Zaliczka, PIT-5 - do sprawdzenia (trochę długie)
    Od: Kemot'h <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam

    Próbuję właśnie wypełnić swój pierwszy PIT-5 (za październik) i
    prosiłbym o sprawdzenie, czy metoda postępowania jest prawidłowa.
    Najpierw informacje ogólne:
    IDG od 1 września, KPiR + VAT (ale VAT nie ma chyba tu znaczenia),
    oprócz tego etat powyżej 800 brutto, czyli od IDG płacę do ZUS tylko
    składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Od momentu rozpoczęcia działalności
    pracodawca, u którego mam etat nie odlicza mi od wpłacanych zaliczek na
    PDOF 1/12 od 530.08 - złozyłem odpowiednie oświadczenie w księgowości.

    Dochód we wrześniu: 2100 (nie było podatku do zapłacenia - nie składałem
    PIT-5)
    dochód w październiku: 1600,
    czyli dochód od rozpoczęcia działalności: 2100 + 1600 = 3700
    Nie zidentyfikowałem żadnych kosztów ani odliczeń, więc podstawa
    obliczenia podatku: 3700.
    Obliczenie podatku: 19% * 3700 - 530.08 = 172.92
    Składka na ubezpieczenie zdrowotne: 137.38 za wrzesień + 137.38 za
    pażdziernik = 274.78 (wpisywane w poz. 48 PIT-a) - tego też nie jestem
    pewien

    Ostatecznie zaliczka na podatek do zapłacenia: 172.92 - 274.78 < 0

    Czy wszystko jest w porządku, bo mam pewne obawy?
    Po pierwsze - obliczenie podatku wg podstawy: czy mam odejmować kwotę
    530.08, czy 1/12 z tej kwoty? Skoro pracodawca odejmował 1/12 za każdy
    przepracowany miesiąc, do momentu rozpoczęcia przeze mnie IDG, a ja
    teraz odejmuję, przy obliczaniu podatku całą kwotę (530.08), to w
    rozliczeniu rocznym prawdopodobnie będę musiał coś dopłacić. Słusznie
    rozumuję, czy bredzę.
    Po drugie - składki na ubezp. zdrowotne - mam sumować od początku roku
    (tak mi się wydaje), czy wpisywać tylko składkę za 1 miesiąc (ale
    wówczas, co z wrześniem)?
    Po trzecie - składki na ubezp. zdrowotne - należy podawać wartość pełnej
    składki (czyli dokładnie to co zapłaciłem ZUS-owi), a to jest 8%
    podstawy obliczenia tej składki, czy (jak gdzieś wyczytałem) ma to być
    trochę mniej - 7.75%?
    Po czwarte - czy w sytuacji, gdy dochód przekroczył "magiczne" 2790, ale
    po odjęciu składek na ubezp. zdrowotne, zaliczka do zapłacenia i tak
    wycodzi 0, muszę w ogóle składać PIT-5 za pażdziernik?

    Z góry dziękuję

    --
    Kemot'h