  • 1. Data: 2003-11-19 11:28:14
    Temat: Zaliczka, PIT-5 - do sprawdzenia (trochę długie)
    Od: Kemot'h <k...@p...onet.pl>

    Witam

    Próbuję właśnie wypełnić swój pierwszy PIT-5 (za październik) i
    prosiłbym o sprawdzenie, czy metoda postępowania jest prawidłowa.
    Najpierw informacje ogólne:
    IDG od 1 września, KPiR + VAT (ale VAT nie ma chyba tu znaczenia),
    oprócz tego etat powyżej 800 brutto, czyli od IDG płacę do ZUS tylko
    składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Od momentu rozpoczęcia działalności
    pracodawca, u którego mam etat nie odlicza mi od wpłacanych zaliczek na
    PDOF 1/12 od 530.08 - złozyłem odpowiednie oświadczenie w księgowości.

    Dochód we wrześniu: 2100 (nie było podatku do zapłacenia - nie składałem
    PIT-5)
    dochód w październiku: 1600,
    czyli dochód od rozpoczęcia działalności: 2100 + 1600 = 3700
    Nie zidentyfikowałem żadnych kosztów ani odliczeń, więc podstawa
    obliczenia podatku: 3700.
    Obliczenie podatku: 19% * 3700 - 530.08 = 172.92
    Składka na ubezpieczenie zdrowotne: 137.38 za wrzesień + 137.38 za
    pażdziernik = 274.78 (wpisywane w poz. 48 PIT-a) - tego też nie jestem
    pewien

    Ostatecznie zaliczka na podatek do zapłacenia: 172.92 - 274.78 < 0

    Czy wszystko jest w porządku, bo mam pewne obawy?
    Po pierwsze - obliczenie podatku wg podstawy: czy mam odejmować kwotę
    530.08, czy 1/12 z tej kwoty? Skoro pracodawca odejmował 1/12 za każdy
    przepracowany miesiąc, do momentu rozpoczęcia przeze mnie IDG, a ja
    teraz odejmuję, przy obliczaniu podatku całą kwotę (530.08), to w
    rozliczeniu rocznym prawdopodobnie będę musiał coś dopłacić. Słusznie
    rozumuję, czy bredzę.
    Po drugie - składki na ubezp. zdrowotne - mam sumować od początku roku
    (tak mi się wydaje), czy wpisywać tylko składkę za 1 miesiąc (ale
    wówczas, co z wrześniem)?
    Po trzecie - składki na ubezp. zdrowotne - należy podawać wartość pełnej
    składki (czyli dokładnie to co zapłaciłem ZUS-owi), a to jest 8%
    podstawy obliczenia tej składki, czy (jak gdzieś wyczytałem) ma to być
    trochę mniej - 7.75%?
    Po czwarte - czy w sytuacji, gdy dochód przekroczył "magiczne" 2790, ale
    po odjęciu składek na ubezp. zdrowotne, zaliczka do zapłacenia i tak
    wycodzi 0, muszę w ogóle składać PIT-5 za pażdziernik?

    Z góry dziękuję

    --
    Kemot'h

  • 2. Data: 2003-11-19 11:45:13
    Temat: Re: Zaliczka, PIT-5 - do sprawdzenia (trochę długie)
    Od: "Vapit" <v...@p...onet.pl>

    Za paździenik składkę możesz odliczyć dopiero w listopadze bo w listopadzie
    ją zapłaciłeś. Czyli odliczasz 133,1 tj. 7,75%. Z odliczeniem kwoty wolnej
    jest róznie w zależności od us, proponuje odliczyć całośc i skorygować w
    zeznaniu rocznym. Składki na zdrowotne się sumuje podobnie jak przychody i
    koszty z tym że z datą zapłacenie. Jeśli rozliczsz miesiąc październik to
    sumujesz składki zapłacone do października. Jeśli zaliczka wynosi 0,00 PIT-5
    nie trzeba skaładać. Pozdrawiam

  • 3. Data: 2003-11-19 12:13:58
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Vapit wrote:

    > Za paździenik składkę możesz odliczyć dopiero w listopadze bo w
    > listopadzie ją zapłaciłeś. Czyli odliczasz 133,1 tj. 7,75%.

    Chyba, że za październik zapłacił np 31 października. Na marginesie
    podpowiem, że za listopad zaliczka jest podwójna więc może warto będzie
    płacić ZUS 28 listopada. Podkreślenie: odliczasz tak jak wyżej podano
    nie pełną kwotę a 7,75% podstawy.

    > odliczeniem kwoty wolnej jest róznie w zależności od us, proponuje
    > odliczyć całośc i skorygować w zeznaniu rocznym.

    W tym wypadku przepisy są jednoznaczne - odlicza całość.

> [...]
    > Jeśli rozliczsz miesiąc październik to sumujesz składki zapłacone do
    > października. Jeśli zaliczka wynosi 0,00 PIT-5 nie trzeba skaładać.

    Akurat w tym wypadku przepisy jednoznacznie wcale nie są i istnieją aż
    3 szkoły w urzędach skarbowych:
    1. gdy dochód (z 1-ej strony PIT-5) jest większy od tzw. "kwoty wolnej"
    2. gdy dochód po odliczeniach np ZUS (czyli z 2-ej strony PIT-5) jest
    większy....
    3. Gdy wychodzi podatek do zapłacenia (3 strona PIT-5) > 0
    Ja żeby mieć spokój stosuję metodę nr 1

  • 4. Data: 2003-11-19 12:20:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Nov 2003, Kemot'h wrote:
    [...]
    >+ Najpierw informacje ogólne:
    >+ IDG od 1 września, KPiR + VAT (ale VAT nie ma chyba tu znaczenia),

    Jak nie... zapłaciłeś 152 zł za zgłoszenie czy nie ? ;)
    [...]
    >+ Nie zidentyfikowałem żadnych kosztów ani odliczeń

    Znaczy: podarowałeś państwu. Pociesz się, ja też zorientowałem
    się za późno :], choć... nie wiem, chyba mógłbyś jeszcze wpisać.
    Wpis do DG: 100 zł, rejestracja VAT: ...., zakup "papierów"
    (KPiR pewnie na gotowym formularzu prowadzisz, nie ? no to
    tak między 2,50 a 5 zł też się zmarnuje :))

    >+ Składka na ubezpieczenie zdrowotne

    Już ci wyłożyli. "Jak zapłacisz". Można zapłacić ostatniego
    w danym miesiącu, IMHO w listopadzie warto ;) !

    [...]
> [...]
    >+ teraz odejmuję, przy obliczaniu podatku całą kwotę (530.08), to w
    >+ rozliczeniu rocznym prawdopodobnie będę musiał coś dopłacić. Słusznie

    Wg przepisów jest tak że odliczasz wszystko. Byli tu tacy co twierdzili
    że ich US chce zmniejszenia odliczeń - ale podstawy do tekich roszczeń
    nie znamy.

    >+ Po drugie - składki na ubezp. zdrowotne - mam sumować od początku roku
    >+ (tak mi się wydaje)

    Tak. Jak wszystko na PIT-5 !
    [...]
    >+ podstawy obliczenia tej składki, czy (jak gdzieś wyczytałem) ma to być
    >+ trochę mniej - 7.75%?

    Na formularzu masz: "z zastrzeżeniem art/ust/par/..." Weź i sprawdź
    na co się powołują ;) !

    >+ Po czwarte

    Będę milczał, bo dyskusje były tu zacięte a wszycy są przeciw mnie :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2003-11-19 13:28:08
    Od: Kemot'h <k...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news:

> [...]
    > (KPiR pewnie na gotowym formularzu prowadzisz, nie ? no to
    > tak między 2,50 a 5 zł też się zmarnuje :))

    Mogę jeszcze wpisać (i wpiszę, jak mi Bóg miły! ;). Nie wiem tylko, jak
    to zaksięgować w KPiR, bo IDG prowadzę od września, a są to wydatki
    (rejestracja DG i VAT) poniesione wcześniej. Jakieś sugestie?

    [ciach reszta]

    --
    Kemot'h

  • 6. Data: 2003-11-19 13:29:46
    Od: Kemot'h <k...@p...onet.pl>

    Vapit:

    > Za paździenik składkę możesz odliczyć dopiero w listopadze bo w listopadzie
    > ją zapłaciłeś. Czyli odliczasz 133,1 tj. 7,75%.

    Wielkie dzięki! Racja. Ale bym się wpakował.

    [ciach reszta]

    --
    Kemot'h