    From: Maciek <m...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Ulga na złe długi - procedury
    Date: Thu, 08 Dec 2011 21:18:10 +0100

    Witam

    Czy ktoś korzystał z ulgi na złe długi i może powiedzieć, czy mój to
    postępowania jest prawidłowy, ewentualnie coś podpowiedzieć?

    1. Wysyłam do dłużnika, listem poleconym z potwierdzeniem odbioru,
    zawiadomienie o planowanym rozliczeniu podatku, wymieniam tam kwoty
    długu z określonych faktur (netto + vat).

    2. Czekam na potwierdzenie odbioru. Jeśli dłużnik nie odbierze
    korespondencji, to po 14 dniach oczekiwania na poczcie list wraca do
    mnie (w tym drugim wypadku za dzień obioru korespondencji przyjmuję datę
    otrzymania zwrotu, czy datę, kiedy zwrot zaczyna do mnie wracać?).

    3. Jeśli dłużnik odbierze list, to od daty odbioru ma 14 dni na
    uregulowanie należności. Jeśli nie ureguluje, to mogę występować o zwrot
    podatku. W tym celu składam do US korekty deklaracji VAT z
    miesięcy/kwartałów, w których rozliczałem faktury wystawione dłużnikowi.
    Do korekt dołączam wyjaśnienie dla US, że korzystam z ulgi na złe długi.
    Do dłużnika wysyłam informację, że dokonałem korekty podatku (list
    potwierdzony z potwierdzeniem odbioru), którego kopię składam też do US.
    Kiedy mogę składać korekty?
    Przykładowo: zawiadomienie do dłużnika wysyłam 8.12, dochodzi na miejsce
    12.12, ale dłużnik nie odbiera korespondencji, poczta trzyma to do 26.12
    (to jest chyba data, gdy uznaje się korespondencję za doręczoną).
    Załóżmy, że czekam jeszcze 14 dni na zapłatę, czyli 9.01 mogę składać
    korekty. Czy odprowadzając VAT z deklaracji za grudzień/4 kwartał,
    złożonej 25.01, mogę już uwzględnić nadpłatę wynikającą z korekt, czy
    muszę czekać na jakąś decyzję US, czy jeszcze coś innego?

    4. Po złożeniu korekt mam w US nadpłatę, którą mogę rozliczyć przy
    kolejnej deklaracji, ale deklarację sporządzam "normalnie", czyli
    wyliczam np. kwotę podatku do zapłaty np. 5000 zł, mam 2000 zł nadpłaty,
    czyli odprowadzam 3000 zł, czy też robi się to jakoś inaczej (czyli
    gdzieś umieszcza informację o nadpłacie wynikającej z korekty innych
    deklaracji)?

    5. Równolegle do ulgi na złe długi zaczynam sądzić się z dłużnikiem.
    Zakładam, że kiedyś być może zobaczę te pieniądze. Co wtedy? Znów
    korekta deklaracji i ponowna zapłata podatku VAT? Mam nadzieję, że nie z
    jakimiś odsetkami? :-) Czy może należy się już wtedy sądzić o kwotę netto?

    Maciek