  • 1. Data: 2005-10-18 09:40:43
    Temat: Sposób na mniejszą składkę ZUS?
    Od: "Robert" <r...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Prowadziłem działalnośc gospodarczą. Mając jednocześnie umoowę-zlecenie mogłem
    płacić do ZUS jedynie składkę zdrowotną. Jednak nowe przepisy nakazują od
    przyszłego miesiąca płacic mi już całą składkę. W związku z tym likwiduję
    działalność.
    Ale zastanawiam się nad czymś takim:
    Diałalność zakłada moja narzeczona (jest zameldownana u mnie na czas
    określony, jako osoba rozpoczynająca teraz działalnośc ma obniżoną skłądkę ZUS
    do 250 zł.)i robi teoretycznie to co ja do tej pory. Piszę teoretycznie, bo
    praktycznie będę to robił ja, jako pełnomocnik firmy.
    Moje pytanie: ma to ręce i nogi?
    A poza tym czy jako pełnomocnik takiej firmy mogę zarejestrowac się jako
    zezrobotny, aby miec dostęp do opieki medycznej? Czy może lepiej żeby
    narzeczona zatrudniła mnie na umowe-zlecenię za 100-150zł/m-c, i odprowadzała
    ZUS w wysokości 30 zł?

  • 2. Data: 2005-10-18 09:43:43
    Temat: Re: Sposób na mniejszą składkę ZUS?
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Robert wrote:

> [...]
    > jako zezrobotny, aby miec dostęp do opieki medycznej? Czy może lepiej
    > żeby narzeczona zatrudniła mnie na umowe-zlecenię za 100-150zł/m-c, i

    Weż google i poszukaj hasła "firmanctwo"

  • 3. Data: 2005-10-18 09:59:16
    Od: "Robert" <r...@W...gazeta.pl>

    jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> napisał(a):

    > Weż google i poszukaj hasła "firmanctwo"

    Art. 55 § 1 K.k.s.

    "Podatnik, który w celu zatajenia prowadzenia działalności gospodarczej na
    własny rachunek lub rzeczywistych rozmiarów tej działalności posługuje się
    imieniem i nazwiskiem, nazwą lub firmą innego podmiotu i przez to naraża
    podatek na uszczuplenie, podlega karze (...)"

    Będę działał pod swoim nazwiskiem jako pełnomockik firmy, więc raczej to jest
    inny temat. Poza tym na uszczuplenie narażam nie podatek, a składkę ZUS.

  • 4. Data: 2005-10-18 12:31:29
    Od: "Roger" <k...@p...onet.pl>

    Witam,
    Użytkownik "Robert" <r...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > płacić do ZUS jedynie składkę zdrowotną. Jednak nowe przepisy nakazują od
    > przyszłego miesiąca płacic mi już całą składkę.

    Chyba coś przegapiłem, masz może podstawę prawną do tych nowych przepisów?
    Pytam, bo temat mnie interesuje, a nie chciałbym obudzić się z ręką w
    nocniku. Na stronce ZUS-u nie mogę tego znaleźć

    Pozdrawiam

    Siriux

  • 5. Data: 2005-10-18 12:35:57
    Od: mariposa doux <m...@g...pl>

    Roger wrote:

    > Witam,
    > Użytkownik "Robert" <r...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
    > mogłem
    >
    > Chyba coś przegapiłem

    przegapiles jakies ostatnie 4 miesiace zycia :]

    poszukaj noweli ustawy z 1 lipca 2005 - opublikowana we wrzesniu

    --
    Kodeks 46 (Code 46) ............................ http://tiny.pl/qsr7
    ________________

  • 6. Data: 2005-10-18 17:06:58
    Od: "oioio" <m...@g...pl>

    W dniu 1 listopada 2005r. wchodzi w życie ustawa z dnia 1 lipca 2005r. o
    zmianie ustawy o emeryturach
    i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o systemie
    ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 169, poz. 1412).

    Z tym dniem przedsiębiorcy zwolnieni z obowiązku opłacania składek na
    ubezpieczenia społeczne oraz na Fundusz Pracy w związku z podleganiem
    ubezpieczeniom z tytułu umowy zlecenia zostaną objęci ubezpieczeniami
    społecznymi i obowiązkiem odprowadzania składek na Fundusz Pracy, jeżeli
    podstawa wymiaru składek z tytułu umowy zlecenia będzie niższa niż od
    obowiązującej tę osobę najniższej podstawy wymiaru składek dla osób
    prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą.

    Oznacza to, że:

    - przedsiębiorcy, którzy podjęli pozarolniczą działalność gospodarczą po raz
    pierwszy od 60 miesięcy po 24 sierpnia 2005r. (na preferencyjnych zasadach
    ZUS), zarabiający na podstawie umowy zlecenia mniej niż 254,70zł, oraz

    - pozostali przedsiębiorcy zarabiający na podstawie umowy zlecenia mniej niż
    1391,12zł
    będą zobowiązani do zgłoszenia się do ubezpieczeń społecznych (emerytalnego,
    rentowego i wypadkowego) oraz do Funduszu
    Pracy chyba, że zwalnia ich od tego inny tytuł ubezpieczenia.

    Oczywiście przedsiębiorcy prowadzący działalność na ww. preferencyjnych
    zasadach opłacać będą składki od niższej podstawy wymiaru. Warto dodać, że
    objęcie ubezpieczeniami społecznymi z tytułu prowadzonej pozarolniczej
    działalności gospodarczej od 1 listopada, czyli po 24 sierpnia, nie oznacza,
    że przedsiębiorca może skorzystać z preferencyjnych zasad ustalania podstawy
    wymiaru składek ZUS. Jego działalność jest kontynuowana, pomimo zmiany zasad
    naliczania składek, zatem nie będzie on uprawniony do skorzystania z ulg dla
    nowozakładanych przedsiębiorstw firm.

    Wraz z omawianą nowelizacją odchodzi możliwość unikania ZUS za symboliczną
    złotówkę z umowy zlecenia. Przedsiębiorcy powinni najpóźniej do 7 listopada
    złożyć deklaracje ZWUA wyrejestrowując się z ubezpieczenia zdrowotnego oraz
    ZUA zgłaszając się do ubezpieczeń społecznych, ubezpieczenia zdrowotnego i
    Funduszu Pracy. Ci z przedsiębiorców, którzy w związku z brakiem dodatkowych
    korzyści płynących ze świadczenia usług na podstawie umowy zlecenia nie będą
    zainteresowani dalszym zatrudnieniem, powinni pamiętać o rozwiązaniu umowy
    ze zleceniodawcą z końcem października.

  • 7. Data: 2005-10-19 08:12:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Oct 2005, Robert wrote:

> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^

    Nie. IMO :)

> [...]
    > podatek na uszczuplenie, podlega karze (...)"
    >
    > Będę działał pod swoim nazwiskiem jako pełnomockik firmy

    Spróbuj się dowiedzieć co to za zwierz ten "pełnomocnik".
    Jako pełnomocnik to można dokonywać czynności prawnych - faktury
    albo umowy podpisywać na przykład.
    Ale nie realizować ! Widziałeś gdzieś "pełnomocnictwo do
    machania łopatą" albo coś podobnego ?

    Nadto "działając" przynosi się przychód i uzyskuje dochód - a jeśli
    nie otrzyma i nie wykaże go ten co go uzyskał to znaczy że ten
    dla kogo "działał" miał dodatkowy przychód - z braku zapłaty.

    > więc raczej to jest inny temat.

    Owszem, inny (ten "pełnomocnik", bo nie dotyczy jak mniemam tego
    co "firma" wykonuje).

    > Poza tym na uszczuplenie narażam nie podatek,

    Jak to "nie" ????
    "firma" przynosi np. 1500 zł przychodu, 500 zł kosztów różnych
    i wychodzi 1000 zł dochodu.

    Ktoś to robi "za właściciela". Wszystko robi. Wykazane koszty
    ponosi w imieniu właściciela (jako pełnomocnik) więc te pomijamy
    (znaczy uznajemy za OK i przestajemy się czepiać 1500 zł
    przychodu - pozostaje prawidłowo wyliczony dochód 1000 zł).

    Wynika z tego ze albo:
    1. Powinien wykazać 1000 zł *własnego* dochodu. Jak tego nie zrobił
    to uszczuplił *swój* podatek - fakt że "narzeczna zapłaciła więcej"
    nikogo nie obchodzi, chce niech płaci...
    2. Faktycznie nic z tego nie ma (nikt mu nic nie płaci, robi
    "za friko"). No to narzeczona otrzymała darmowe świadczenie
    warte 1000zł która powinna doliczyć do swojego dochodu
    i opodatkować. Tak stanowi ustawa - i nie mnie pytaj "dlaczego".

    > a składkę ZUS.

    ...a to jest skutek uboczny którym na razie się nie zajmujemy ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-10-19 15:48:34
    Od: "witek" <i...@o...pl>

> [...]
    bo
    > praktycznie będę to robił ja, jako pełnomocnik firmy.

    Nie słyszałem o czymś takim jak pełnomocnik :-) Istnieje coś takiego jak
    osoba współpracująca, ale niewiem, czy konkubent może nią być. Może nią być
    żona, mąż, dziecko pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym. Wtedy za
    taką osobę odprowadza się ZUS w takiej wysokości, jak za prowadzącego DG - w
    tym przypadku te 250 pln. Rozumiem, że Twoja miła nie prowadziła DG przez
    ostatnie 5 lat? Bo jeśli tak, to zapomnij...

    pozdrawiam,
    witek.

  • 9. Data: 2005-10-24 08:11:27
    Od: karas <faktornik_wywalto@totez_o2.pl>

> [...]
    > taką osobę odprowadza się ZUS w takiej wysokości, jak za prowadzącego DG - w

    ! NIEPRAWDA ! Obniżona podstawa dotyczy tylko i wyłącznie prowadzącego
    działalność nie dotyczy osób współpracujących, te są na zasadach
    "ogólnych" tzn pełny ZUS
    Wiadomość sprawedzona na infolinii ZUS
    Pozdrawiam Karaś !