    From: de Fresz <d...@n...o2.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Spolka Cywilna a osobista Dzialanosc Gosp.
    Date: Tue, 23 Mar 2010 17:31:54 +0100

    Witam

    Na początku nadmienię że na prawie podatkowym znam się zupełnie wcale,
    Gugiel nie był łaskaw jednoznacznie udzielić odpowiedzi na moje
    wątpliwości (choć mam trochę wrażenie, że przepisy są tu miejscami
    nieco niejasne), a żadna z zaprzyjaźnionych księgowych nie byla w
    stanie rozwiać moich wątpliwości tak od ręki. Oczywiście finalnie i tak
    wyląduję w jakimś biurze księgowym, ale na razie muszę sobie pewne
    sprawy poukładać, aby wiedzieć czego się spodziewać.

    Więc tak, zamierzam z kolegą założyć Spółkę Cywilną, a więc i muszę
    założyć w tym celu osobistą DG. Ale skoro mam już się w to bawić, to
    chcę aby DG była wielowymiarowa (na początku pewnie głównie na
    papierze), a SC będzie tylko jedną płaszczyzną działalności. Rozumiem,
    że nic nie stoi na przeszkodzie, aby prowadzić taką wielowymiarową
    działalność, nie wymaga to np. rejestracji osobne DG do spółki, osobnej
    do innych celów?

    Jak wygląda kwestia przedmiotu działalności - czy zakładając DG muszę
    odrazu (ew. później, w ramach uzupełnienia danych) uwzględnić w niej
    to, co będzie przedmiotem działalności SC, czy SC ma własny REGON, NIP
    itp i przedmiotem jej działalności może być coś innego, niż DG
    wspólnika/ów?

    Z tego co już wyczytałem wychodzi, że podatek dochodowy z SC rozlicza
    się w ramach własnej DG, a VAT w ramach spółki. Co jednak w sytuacji,
    gdy chcę (muszę) aby moja DG również była płatnikiem VAT? Po prostu
    czeka mnie rozliczanie VATu podwójnie raz z DG i osobno z SC czy
    wygląda to jeszcze inaczej?

    Zgaduję (ale pewności nie mam) że wystawianie faktur spółce przez DG
    wspólnika nie jest prawnie możliwe? Jak inaczej należałoby rozwiązać
    kwestię np. użyczenia sprzętu, będącego własnością jednego ze
    wspólników do celów prowadzenia działalności spółki?

    de Fresz