  • Data: 2010-03-23 17:11:08
    Temat: Re: Spolka Cywilna a osobista Dzialanosc Gosp.
    Od: Tomek <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 23-03-2010 o 17:31:54 de Fresz <d...@n...o2.pl> napisał(a):

    > rozwiać moich wątpliwości tak od ręki. Oczywiście finalnie i tak
    > wyląduję w jakimś biurze księgowym,

    Jesteś pewien ;) ?

    > ale na razie muszę sobie pewne sprawy poukładać, aby wiedzieć czego się
    > spodziewać.

    A to z kolei się chwali :)

    > Więc tak, zamierzam z kolegą założyć Spółkę Cywilną, a więc i muszę
    > założyć w tym celu osobistą DG. Ale skoro mam już się w to bawić, to

    S.C. to jest po prostu umowa (czyli np. kartka papieru) łącząca dwóch
    przedsiebiorców.

    > chcę aby DG była wielowymiarowa (na początku pewnie głównie na
    > papierze), a SC będzie tylko jedną płaszczyzną działalności. Rozumiem,
    > że nic nie stoi na przeszkodzie, aby prowadzić taką wielowymiarową
    > działalność, nie wymaga to np. rejestracji osobne DG do spółki, osobnej
    > do innych celów?

    DG to jest coś co rejestrujesz Ty - jeśli ją prowadzisz. Innymi słowy
    mówisz
    urzędnikom że zaczynasz działać gospodarczo. A czy to w formie spółki, czy
    samodzielnie,
    to rzecz wtórna - w świetle prawa spółka cywilna jest li tylko umową, a
    nie samodzielnym bytem.

    > Jak wygląda kwestia przedmiotu działalności - czy zakładając DG muszę
    > odrazu (ew. później, w ramach uzupełnienia danych) uwzględnić w niej to,
    > co będzie przedmiotem działalności SC,

    Nie, to będzie Twój przedmiot działalności, tyle że do pary z drugą osobą

    > czy SC ma własny REGON, NIP itp i przedmiotem jej działalności może być
    > coś innego, niż DG wspólnika/ów?

    Ma swój REGON i NIP, ale nie sugeruj się tym za bardzo.

    > Z tego co już wyczytałem wychodzi, że podatek dochodowy z SC rozlicza
    > się w ramach własnej DG, a VAT w ramach spółki.

    > Co jednak w sytuacji, gdy chcę (muszę) aby moja DG również była
    > płatnikiem VAT? Po prostu czeka mnie rozliczanie VATu podwójnie raz z DG
    > i osobno z SC czy wygląda to jeszcze inaczej?

    Dokłądnie tak, Ty jako Ty rozliczasz VAT jako Ty, a Ty jako spółka
    rozliczasz VAT
    jako spółka drugi raz :)

    > Zgaduję (ale pewności nie mam) że wystawianie faktur spółce przez DG
    > wspólnika nie jest prawnie możliwe? Jak inaczej należałoby rozwiązać
    > kwestię np. użyczenia sprzętu, będącego własnością jednego ze wspólników
    > do celów prowadzenia działalności spółki?

    Jest jak najbardziej możliwe (ćwiczyłem samodzielnie), tyle że ryzykowne
    jak cholera
    ze względu na art. 25(a) updof i analogiczne zapisy w ustawie o vat. Co do
    użyczenia
    sprzętu, to przychód z niedopłatnych świadczeń się kłania, czyli dajesz
    urzędnikom wolną
    rękę w wymierzeniu podatku. Czytaj np. tu:

    http://taxpage.pl/index.php?page_idx=3&biuletyn=39#a
    rtykul248

    Gdzieś kiedyś znalazłem nawet wyrok WSA, że wspólnik który użyczył
    samochodu spółce
    ma zapłacić podatek ze spółki, od tego użyczenia! Pewnie nie ostało się to
    potem w NSA,
    ale warto wiedzieć że są z tym niezłe jaja.

    --
    Tomek