  • Data: 2002-09-16 07:33:37
    Temat: Re: zakładam DG, jak wpisy do EŚT?
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 15 Sep 2002, rafal wrote:

    >+ > 1) Na poczatek wg przepisów muszę zrobić spis z natury towarów, u mnie
    >+ > wynosi on zero, czy też muszę sporządzić jakiś dokument na potwierdzenie
    >+ > tego?
    >+
    >+ Nic tekiego nie trzeba

    Prawda. Nie zwalnia to jednak od obowiązku wpisania "startowego"
    stanu do KPiR: mi doradca podatkowa (hm.... jak taki tytuł
    poprawnie odmieniać ?? :)) doradziła wpisanie w polu komentarza
    ("na dole z lewej"), bo oczywiście nie miałem :]

    >+ > 2) Do prowadzenia DG potrzebuje komputera, ktory juz posiadam, zakupiony
    >+ ok.
    >+ > rok temu, nie mam na niego dowodow zakupu (kupowany na paragony).
    >+ > Czy muszę go wciągnąć do ewidencji środków trwałych, czy w ogóle US musi
    >+ > wiedzieć że mam komputer?
    >+
    >+ Najlepiej pusci go przez komis tzn sprzedaj do komisu a potem odkup na
    >+ fakturę lecz aby nie był ST (ponizej limitu)

    IMHO w przypadku planowanej rozbudowy właśnie nalezy go wciągnąć
    na ŚT, bo procedura "ulepszenia" jest prosta łatwa i przyjemna
    (czytaj: opisana krok po kroku w ustawie, więc trudno się przyczepić).
    Zdaje się że masz na myśli nieprzekroczenie limitu uprawniającego
    do jednorazowej amortyzacji :

    >+ > 3) Czy jeśli go wpiszę to jego wartość szacuje się wg aktualnych cen
    >+ > rynkowych?
    >+ > 4) Co mi daje wciągnięcie go do ewidencji ŚT, czy mogę go amortyzować,
    >+ jeśli
    >+ > tak to wg jakiej stawki?
    >+
    >+ Według aktualnych stawek z Monitora

    Zakładając że przedpiśca jest "zielony" to go słaboi oświecasz :]
    AFAIK:
    - zakładając upchnięcie sprzęta poniżej 3500 to amortyzacja
    jednorazowa
    - jeśli nie jednorazowo to stawka podstawowa 30%
    -...która może być użyta w amortyzacji przyspieszonej, czyli
    60% - pamiętając o chyba wciąż tkwiącej pułapce że dopiero
    od stycznia *następnego* roku
    -...albo może być podwyższona przez amortyzację degresywną
    -...a w niektórych gminach można się załapać na 300% amortyzacji,
    czyli 90% rocznie.

    Polecam:
    http://groups.google.com.pl/groups?as_q=&num=100&as_
    scoring=r&hl=pl&ie=ISO-8859-2&btnG=Szukaj+z+Google&a
    s_epq=&as_oq=amortyzacja+amortyzacj%B1+amortyzacje+a
    mortyzacj%EA&as_eq=&as_ugroup=*.podatki&as_usubject=
    &as_uauthors=&as_umsgid=&lr=&as_qdr=&as_drrb=b&as_mi
    ny=2001&as_minm=5&as_mind=12&as_maxy=2002&as_maxm=9&
    as_maxd=16
    ...jako wynik:
    http://groups.google.com.pl/advanced_group_search?q=
    +amortyzacja+OR+amortyzacj%C4%85+OR+amortyzacje+OR+a
    mortyzacj%C4%99+group:*.podatki&num=100&hl=pl&lr=&ie
    =UTF-8&inlang=pl&scoring=r&as_drrb=b&as_mind=12&as_m
    inm=5&as_miny=2001&as_maxd=16&as_maxm=9&as_maxy=2002

    >+ > 5) W przyszłym miesiącu chcę dokupić dodatkowy dysk twardy do komputera
    >+ > (cena ok. 900zł), czy powiększa on wartość tego ŚT czy mogę go wrzucić w
    >+ > całości w KUP?
    >+
    >+ Zrób tak aby nie był ST

    Ja bym osobioście robił wręcz przeciwnie (wróć: ja osobiście
    ROBIĘ wręcz przeciwnie !).
    Komputer w ŚT - a wtedy ustawowe ulepszenia do 3500zł w koszty
    zgodnie z ustawą.
    Oczywiście dysk nie jest ŚT :)

    >+ > 6) Wymieniam stary procesor na nowy - pytanie jak wyżej? Czy wrzucenie w
    >+ KUP
    >+ > tego zakupu będzie nadużyciem?
    >+ > 7) Kupuję drukarkę, oczywiście nie stanowi ona części komputera, więc może
    >+ > być KUP (koszt <3500). Czy po prostu wrzucić do kosztów w księdze czy
    >+ > dopisać do EŚT i zamortyzować od razu w 100%? Które rozwiązanie jest
    >+ lepsze?

    A czym owa drukarka ma być ?
    Z interpretacji US, popartej przez NSA - drukarka nie jest
    samodzielnym ŚT, dokupienie drukarki do komputera który nie
    został zaliczony do ŚT może IMHO zaskutkować zarzutem
    uchylania się od amortyzacji [1].
    Fakt nieuznawanie drukarki za ŚT jest sporny - patrz
    dyskusja o przyczepie :) (i ja się zgadzam: albo
    jedno i drugie jest albo nie jest, ale co zrobić
    skoro sędziowie oczywistego podobieństwa nie widzą...)
    IMO - komputer w ŚT i "ulepszać" :)

    [1]: tak właśnie chciałem napisać.
    Jeśli komputer JEST ŚT to mamy protokół lub przynajmniej
    wpis do EŚT że został uznany za ŚT "z dniem...".
    Wrzucając w koszty najpierw komputer a później drukarkę
    otwieramy dyskusję nad tematem "a kiedy komputer został
    przekazany do użytkowania" (to NIE JEST oczywiste że
    z dniem zakupu) i "dlaczego zestaw razem drukarką kosztujący
    ponad 3500 nie jest amortyzowany agodnie z ustawą".

    >+ Ogólnie kupuj ponizej (limitu) jak masz coś bez rachunku puść przez komis i
    >+ powodzenia.

    Żeby grupa zachowała charakter dyskusyjny :) to z powyższym
    można się zgodzić, ale z niezaliczaniem do ŚT - niekoniecznie :)

    Pozdrowienia, Gotfryd