  • Data: 2005-11-29 12:13:34
    Temat: Re: wynajęcie lokalu za pośrednictwem
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 29 Nov 2005, JaroW wrote:

    > Posiadam lokal, który chciała by wynająć pewna firma. Ja nie prowadze
    > działaności i nie zamierzam jej zakładać tylko dlatego żeby komuś wystawiać
    > rachunek za wynajęcielokalu.

    Nie trzeba DG.
    Wynajem własnych lokali jest osobnym źródłem dochodu.
    Oczywiście trzeba wybraź sposób opodatkowania (KPiR albo ryczałt,
    prowadzone "niemal jak na DG") i oczywiście podlega pod VAT więc
    jak niemieszkalne to nie zwolnione przedmiotowo (albo się
    mieści w limicie albo rozlicza się VAT, "jak na DG").
    Ale DG to *nie jest* (hint: ZUS odpada :)).

    > Wpadłem na taki pomysł żeby to zrobić przez
    > firmę mojego brata. Tylko jak on ma to zrobić nie będąc właścicielem lokalu?

    Wychodzi że byłby pośrednikiem: sam wynajmuje od ciebie i wynajmuje
    komuś. Nie wiem co by to zmieniło...

    > Czy mogę z nim zrobić jakąś fikcyjną umowę nieodpłatnego użyczenia?

    Prosisz o doradztwo w naruszania prawa ?
    A weź ty i się zastanów :>
    Coś ci powiem jak podatkowo *może* wyjść użyczenie (nie fikcyjne :>).
    1. "wydatki związane z użyczonym lokalem nie są kosztem".
    I ten przepis ustawy (art.16) nie precyzuje CZYJE wydatki.
    Można się co najmniej obawiać afery jak US temu "na końcu łańcuszka"
    wyrzuci z kosztów np. wydatki na ogrzewanie...
    2. wychodzi iż w przypadku brata rzeczywiście mogłoby nie być
    "podatku od niepłaconego czynszu" (art. 16 ustawy), nie wiem jak
    rozumieć "potrzeby członków rodziny" :(

    > Pieniądze i tak wpływały by do mojej kieszeni a on płaciłby tylko podatek.
    > Czy tak można?

    "prawo nie pozwala".
    Podatki ma płacić ten kto dostaje pieniądze :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)