    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Thu, 6 May 2010 07:48:30 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: umowa zlecenie kto może zawierać

    On Wed, 5 May 2010, pawelj wrote:

    > Czy prawo dopuszcza zawarcie "umowy" w której okreslone jest co i kiedy
    > będzie zrealizowane,

    "ma być zrealizowane", tak dla porządku :)
    A dlaczego by nie?

    > czy po słowie umowa musi być określenie rodzaju umowy
    > w tym przypadku "zlecenie"?

    Prawo nie uzależnia skutków umowy od podania właściwego tytułu, lecz od
    merytorycznej treści umowy. Napisanie na faktycznej umowie umowie o dzieło
    tytułu "zlecenie" nie spowoduje, że przestanie to być umowa o dzieło,
    tak dla przykładu.

    > Jeżeli jest to umowa - zlecenie czy zawsze trzeba
    > odprowadzać zaliczkę na podatek ?

    Dwie sprawy.

    Chyba źle ująłeś pytanie - bo pewnie bardziej Cię interesuje *która
    strona* umowy ma odprowadzić zaliczkę (i jak wyliczoną).
    Przy umowie osobistej zaliczkę odprowadza płatnik, w ryczałtowej
    wysokości, rozliczonej "indywidualnie" dla każdej umowy", przy umowie
    gospodarczej zaliczkę odprowadza wykonawca, rozliczając należne
    przychody i wydatki *łącznie* (z wszystkich umów).

    A sprawa druga i chyba ważniejsza - umowa nie jest opodatkowana!
    Opodatkowana jest *usługa* bądź *sprzedaż* wynikła z umowy.

    Opodatkowany jest *PRZYCHÓD* wynikły z umowy - do czego dowodem
    księgowym jest rachunek, sama umowa jest co najwyżej innym dowodem
    na fakt że wykonanie *usługi* dotyczyło konkretnego zdarzenia.

    To, że się umówimy że coś tam mi zrobisz, nie powoduje obowiązku
    podatkowego.

    pzdr, Gotfryd