  • Data: 2006-08-04 22:49:39
    Temat: Re: sprawa karna za ZUS
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 4 Aug 2006, AdamG wrote:

    > witam
    > Potrzebuję Waszej pomocy.

    Raczej prawnika i doradcy :(
    Moje uwagi są raczej luźne i tak je traktuj:

    > ZUS. (powiedzmy 1000 zł). Jako że ołaciła podatek w podobnej kwocie myślała,
    > że chodzi o podatek. Myślała wiec że już opłaciła co trzeba i nie musi nic
    > nikomu zwracać. Sprawa skończyła się w sądzie, i najprawdopodonbniej sąd
    > zasądzi spłatę składek ZUS wraz z odsetkami.
    > Czy można w jakiś sposób tego uniknąć?

    Nie mam pojęcia, spróbuj przejrzyć grupę "prawo" (nie "prawo.podatki")
    na okoliczność słowa "wzbogacenie". Natomiast pewne wątpliwości budzi
    u mnie dalsza treść:

    > płatnikiem składek zusowskich emerytów jest ZUS i nie powinna ich płacic,

    ...ale piszesz o składkach PRACOWNIKA a nie emeryta!

    > a jeśli już to chyba są jakieś ulgi przy zatrudnianiu emerytów. Poza tym
    > szpital chyba popełnił błąd nie potrącając tych składek od razu?

    I tu mi wygląda dziwnie: sprawa nie jest dla mnie zupełnie jasna, ale
    o ile wiem była już albo tu albo na .prawo, i wyszło że jeśli sąd
    zasądzi wartość brutto to otrzymujący pieniądze ma dostać wartość
    brutto - z tym zastrzeżeniem, że AFAIR (w owym wątku) była mowa
    o siągnięciu kwoty brutto przez komornika: wtedy komornik jest
    płatnikiem!
    (nie ma zlituj się: jak sąd zasądzi np. 2000 zł, to zobowiązany
    musi zapłacić CAŁĄ kwotę i już).
    Ale na komornika jest przepis:
    +++
    Art. 42e.
    1. W przypadku gdy za płatnika, o którym mowa w art. 31, wypłaty
    świadczeń określonych w art. 12 dokonuje komornik sądowy lub podmiot
    niebędący następcą prawnym płatnika [...]
    ---

    ...a na "bezkomornika" to nie wiem :(

    > Dodatkowo szpital przysłal pit za 2005 rok z kwotą tych składek jako dochód
    > z innych źródeł co moim zdaniem jest kompletnym nonsensensem.

    A to jest rzecz w której się z Tobą zupełnie nie zgadzam, *jeśli*
    wyjdzie że szpital miał jednak potrącić składki: zapłacił za dużo,
    więc dochód otrzymującego był (dostał więcej niż powinien), na
    kolejny rok powinien być PIT z ujemną wartością dochodu jako "zwrot
    świadczeń".

    > Przecież to
    > ich koszt ale w żadnym wypadku dochód mamy (zapłaciła od tego podatek).

    IMHO wychodzi tak że zapłaciła podatek od kwoty brutto od której
    odliczono składki, a wypłacono więcej o wartość składek - więc
    podatku *nie* zapłaciła... od różnicy (czyli wartości składek).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)