  • Data: 2006-10-31 10:21:44
    Temat: Re: spadek, umowa dzialu spadku, jak to sie placi?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 30 Oct 2006, Kraszan wrote:

    > Witam,
    >
    > Mam stwierdzenie nabycia spadku. Sa 2 nieruchomosci (320tys) i konta
    > bankowe(640tys). Wartosc masy spadkowej to 480 tys (drugie 480 ze
    > wspolnosci malzenskiej). Dziedzicza 4 osoby. Chcemy te mase spadkowa
    > wraz z srodkami ze wspolnosci malzenskiej

    Hola... chcesz *pieniądze małżonka* dzielić między spadkobierców?
    Toż takie coś się nazywa "darowizna" i nie ma nic wspólnego ze
    spadkiem!
    Przecież zasada jest prosta: jak zmarły miał coś "swojego" to wchodzi
    ono do spadku (w 100%), jak miał we współwłasności - to wchodzi
    udział, dotyczy to również małżeństwa; 50% udziału w majątku ma
    małżonek i to jest *jego*, nie można uznawać tego za część spadku,
    trzeba rozważać odrębnie.
    Zastrzegając że grupa jest dyskusyjna :) widzę że oszczędzasz szczegółów.
    Na mój gust, niezależnie iż dyskusje na grupie mogą służyć Tobie za
    ew. wskazówkę gdzie szukać (a nie za poradę), to "witek" ma rację
    z tym doradcą z prostego powodu: ktoś musi od Was wyciągnąć potrzebne
    informacje.
    Skoro NIE WIESZ jakie podać to samo wyciąganie może długo trwać :)
    a i skutek nie będzie pewny (nie wiemy, czy to co piszesz o wdowie
    i dzieciach jest *wystarczające*: na przykład nie wiemy czy i jaki
    majątek odrębny miał zmarły i wdowa, a Ty wrzucasz wszystko do
    jednego worka!

    > podzielic sadownie. Trzeba
    > zaplacic skarbowke? Czy skarbowke interesuje kto ile dziedziczy czy sie
    > placi podatek od calej kwoty? Czy skarbowka patrzy kto i ile dziedziczy
    > i kazdemu z osobna nalicza podatek?
    > Czy jezeli placimy podatek od
    > spadku to czy trzeba jeszcze placic jakies podatki od umowy dzialu
    > spadku

    Otóż to.
    Mi w zrozumieniu działania spadku na początku stawiało opór.
    Przeczytałem w KC i dalej nie zajrzałyłem, aż... skojarzyłem że jest
    *osobna* czynność prawna i drugi podatek :>
    To jak w dowcipie "co to jest but wojskowy"? - otóż but wojskowy składa
    się z połysku i buta właściwego ;)

    W wyniku spadku każdy dostaje jakiś udział w majątku.
    Majątek jest wart ileś i podatek (oraz zwolnienia o ile komuś
    przysługują) nalicza się wg *wartości* tego udziału.
    Każdy płaci swoją część podatku (z wygibasami na okazję jak trzeba
    najpierw sprzedać część spadku żeby mieć pieniądze na zapłatę podatku,
    ale to osobna sprawa), dostaje *udział* w masie spadkowej i do widzenia.
    Jedno z głowy :)
    A później przewracamy kilka stron Kodeksu Cywilnego:
    _117.html
    ...i od art.1035 mamy czynność prawną która nazywa się
    "dział spadku".
    I teraz podatek: oczywiście jest:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html

    Jak widać dział spadku jest zwolniony - pod jednym warunkiem: brak spłat i dopłat.

    > albo podzialu spadku sadownie (np zniesienie wspolwlasnosci
    > nieruchomosci)? Chcemy podzielic spadek sadownie tak aby: 2
    > nieruchomosci + 40% srodkow na koncie - 1 osoba, 40% srodkow - 2 osoba,
    > 18%-3 osoba, 2%-czwarta osoba

    Zastrzegam że prawnikiem nie jestem.
    IMHO przyjmując iż:
    - każdy w ramach spadku dostał prawo do jakiejś częsci spadku
    - nie należy do tego mieszać majku który wdowa miała jako udział
    we wspólności małżeńskiej
    - zakładam że całość jest "wspólna" (nie było majątków odrębnych)

    Wtedy:
    - w zakresie zniesienia współwłasności (nieruchomości) PCC nie ma;
    oczywiście obejmuje to również udział wdowy NIE wynikający ze spadku,
    ale jest to operacja *odrębna* od działu spadku
    - trzeba ustalić co z pieniędzmi.

    IMVHO - w wyniku spadku każdy dostał "swoją część", a wdowa
    dodatkowo ma swoją część *ze wspólności* (nie ze spadku).
    Czyli każda kwota która zostanie rozporządzona inaczej niż
    wynika z udziału spadku i współwłasności będzie "dopłatą"
    (podlegającą pod PCC), i bardzo proszę o komentarz w tej
    sprawie - bo jakoś nie wyobrażam sobie "zniesienia współwłasności
    pieniędzy" :), a każda kwota stanowiąca ubytek w majątku wdowy
    wynikającym ze współwłasności (nie ze spadku) jest darowizną
    na czyjąś rzecz (podlegającą pod podatek od darowizn).

    Źle gdzieś ująłem? - to proszę krzyczeć!

    pzdr, Gotfryd