  • Data: 2006-11-01 23:34:41
    Temat: Re: spadek, umowa dzialu spadku, jak to sie placi?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 31 Oct 2006, Kraszan wrote:

    > Jezeli chodzi o pieniadze to wlasnie o to mi chodzi. Czy jezeli sad
    > postanowil 1/4 dla kazdego, a my sobie inaczej podzielimy, czy wystapi
    > PCC czy nie?

    Przyznam że sam czekam na wskazania.
    Mi wychodzi że będzie to "dopłata".
    Z któregoś Twojego posta wynika że nie chodzi o transfer pieniędzy
    od wdowy do dzieci (dobrze rozumiem?) bo tu by groziła darowina
    (wyższy podatek, jak się próg przekroczy).

    > A druga sprawa:
    >
    > US oblicza podatek na podstawie postanowienia sadu. Tam jest po 1/4 dla
    > kazdego. I teraz. Wg US dziedzicze 1/8 jednej i 1/8 drugiej
    > nieruchomosci. Jako, ze mam innego mieszkania, zwalnia mnie z podatku
    > bodajze jednego z nich (cos tam do 110mk).

    ..i to jest pierwsza czynność i 1. podatek.

    > A jezeli teraz znosze
    > wspolwlasnosc to wobec tego kto nabedzie calosc nieruchomosci juz nie
    > bedzie PCC?

    W ustawie o PCC jest zwolnienie - zarówno przy "samodzielnym" zniesieniu
    współwłasności, jak i przy znoszeniu współwłasności w wyniku działu
    spadku.
    Natomiast jest tam zastrzeżenie, że opodatkowanie jest "w wysokości
    spłat lub dopłat" (piszę z głowy czyli z niczego to słowa mogłem
    przekręcić, ale idea jest taka).
    Inaczej mówiąc: jak ktoś powie że *osobno* znosi współwłasność
    i *osobno* jeden ze spadkobierców daje drugiemu pieniądze, to podatek
    od przekazania pieniędzy (jako darowizny) powinien być wyższy
    bo w wysokości podatku od darowizn.
    Jak ktoś powie że znosi współwłasność a drugi spadkobierca *dopłaca*
    mu uzgodnioną różnicę spadku, to jest tylko PCC. A tak jest naprawdę
    jak rozumiem :)

    pzdr, Gotfryd