eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkipyt związane z ewidencjonowaniem środka trwałego - samochód › Re: pyt związane z ewidencjonowaniem środka trwałego - samochód
  • Data: 2010-06-14 21:43:17
    Temat: Re: pyt związane z ewidencjonowaniem środka trwałego - samochód
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 14 Jun 2010, don kichot wrote:

    > Witam,
    >
    > Prowadzę 1 osobową działalność. Kupiłem niedawno samochód używany,
    > sprowadzony z Niemiec.
    > Chcę go wprowadzić do firmy jako środek trwały (mój pierwszy).

    ^^^^^

    > I tu pytanie:
    > Czy sprawdzenie tego auta w ASO, jakie wykonałem w dniu jego zakupu
    > powinienem ująć jako zwiększenie jego wartości początkowej ,
    > czy też bezpośrednio wrzucić to do kosztów uzyskania przychodu? Podobny
    > dylemat mam odnośnie autoalarmu który zakupiłem po kilkunastu dniach?

    +++
    Art. 23.
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

    1) wydatków na:
    [...]
    b) nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie [...]
    œrodków trwałych oraz wartoœci niematerialnych i prawnych, w tym
    również wchodzšcych w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego
    zorganizowanych częœci,

    c) ulepszenie œrodków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17
    powiększajš wartoœć œrodków trwałych, stanowišcš podstawę naliczania
    odpisów amortyzacyjnych

    Art. 22a.
    1. Amortyzacji podlegajš, [...] kompletne i zdatne do użytku
    w dniu przyjęcia do używania:
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    Pytasz nas, czy możesz popełnić przestępstwo podatkowe poprzez
    dokonanie wstecznych wpisów do ewidencji (antydatowania) czy
    jak mamy rozumieć pytanie?

    > Czy w ewidencji jaką założę muszę wykazać wszystkie w.w dokumenty,

    Tam się wpisuje wartość początkową, z czego wynika wniosek że
    jeśli składa się z wielu elementów, wypada aby ew. "rozliczenie"
    ich wartości zrobić na boku.
    IMVHO nie ma przeszkód, aby porachować co trzeba np. na
    odwrocie faktury "głównego" zakupu, ale to już raczej wedle
    własnego uznania.
    Żaden przepis "rozliczania" nie nakazuje, więc w skrajnym
    przypadku wręczenie kontrolerowi dokumentow i kalkulatora
    powinno "przejść". Prędzej bym się obawiał że np. sam zapomnę
    co w tym ująłem, dlatego IMVHO lepiej mieć "spis".

    pzdr, gotfryd