    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ku przestrodze PIT 37 i podatek liniowy
    Date: Fri, 23 May 2008 00:51:29 +0200

    On Thu, 22 May 2008, r...@n...pl wrote:

    Może ad rem tylko:

    > 3. Jesli chodzi o meritum to rzeczywiście ja wchodzę w 3 prog a zona nie
    > przekracza pierwszego.
    [...]
    > przepisy - zgodnie z tym duchem. Zasiegalem ostatnio opinii jedengo z
    > naczelnikow urzedu skarbowego ktory w istocie stwierdzil ze jest to bubel
    > prawny gdyz jest to nielogiczne.

    Nieprawda. Ma na celu ograniczenie korzystania ze swoistego "przywileju"
    w podatku liniowym.

    > Bo panstwo nie pozwala rozliczac sie
    > wspolnie gdy malzonek jest na liniowym chyba na tej zasadzie że nie można
    > łączyc ze sobą 2 roznych sposobow rozliczania (innym rodzajem PIT).

    Y tam ;)

    > samym PIT-37 co ja (procz drugiego PIT odnoszacego sie do liniowego). Skoro
    > wiec moze i musi to zrobic na PIT 37 dlaczego nie moze sie rozliczyc razem
    > ze mną? Jaki byl powod takiej nielogicznej regulacji ustawodawcy?

    Bardzo logiczna ona jest!
    Zacznijmy od pytania: po co w ogóle jest podatek nieliniowy (skala)?
    Z tego wyjdzie Ci odpowiedź.
    Niech jeden z małżonków zarabia 100 000 rocznie "z pracy".
    A drugi tyle samo "z DG".
    Dlaczego w takim układzie do "skali" miałoby iść po 50 kzł na łebka,
    skoro przychody (podatkowe, bo na DG tak wprost się nie da przeliczyć
    na "kieszeniowe") mamy wycenione po 100 kzł (od łebka)?

    pzdr, Gotfryd