eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkifaktura + umowa o dziełoRe: faktura + umowa o dzieło
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!opal.futuro.pl!not-for-mail
    From: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: faktura + umowa o dzieło
    Date: Thu, 25 May 2006 10:28:47 +0200
    Organization: Pro Futuro
    Lines: 41
    Message-ID: <e53prq$2lc$1@opal.futuro.pl>
    References: <e4v4mb$l6l$1@nemesis.news.tpi.pl> <e4v8qp$8ar$1@news.mm.pl>
    <Pine.WNT.4.60.0605240042380.200@athlon> <e53isf$2uo0$1@news.mm.pl>
    NNTP-Posting-Host: lin.kompas.net.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8Bit
    X-Trace: opal.futuro.pl 1148545723 2732 62.233.130.158 (25 May 2006 08:28:43 GMT)
    X-Complaints-To: u...@f...pl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 25 May 2006 08:28:43 +0000 (UTC)
    User-Agent: KNode/0.6.1
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo.podatki:164027
    [ ukryj nagłówki ]

    Nixe wrote:

    >> Nie widzę przeszkód do zawierania umów o dzieło na które
    >> wystawia się f-ry VAT. Całkiem sporo firm takie umowy
    >> zawiera.
    >
    > Ale po co zawierać dodatkową umowę o dzieło, jeśli prościej jest
    > wystawić fakturę/rachunek za usługę?
    > Z drugiej strony po co/jakim cudem wystawia się fakturę, jeśli
    > rozliczenie następuje z tytyłu rachunku za umowę o dzieło?
    > Idąc dalej - z tytułu faktury odprowadza się podatek VAT, a z tytułu
    > umowy podatek dochodowy.
    > Po grzyba płacić jedno i drugie?
    > Nie wiem - albo coś mylę albo czegoś tu nie rozumiem ;-)

    Dużo nie rozumiesz.
    Są trzy etapy:
    1. Zawarcie umowy.
    Umowa może być pisemna lub ustna. Czasami wymagana jest pisemna (np.
    przy przekazaniu praw autorskich). A nawet wtedy gdy nie jest konieczna
    to lepiej ją mieć na piśmie do celów dowodowych. Fakt istnienia umowy
    nie jest w żadnym wypadku potwierdzeniem, że ta umowa została przez
    którąkolwiek ze stron wykonana. Z umowy wynika jaka ma być wysokość i
    termin zapłaty.
    2. Potwierdzenie wykonania umowy.
    Czasami pisze się jakieś protokoły odbioru/przekazania zwłaszcza gdy
    konieczność takich dokumentów wynika z treści umowy. Przeważnie ten
    etap jest pomijany, ale do celów dowodowych lepiej coś mieć.
    3. Wystawienie rachunku.
    Rachunek *formalnie* wystawia zleceniobiorca. Jest on konieczny dla
    zlecxeniodawcy aby mógł wliczyć umowę w koszty. W praktyce często
    zleceniodawca zastępuje zleceniobiorcę w napisaniu i przeliczeniu tego
    druczka. Jeżeli zleceniobiorca jest zobowiązany do zapłaty podatku VAT
    to taki rachunek ma szczególną postać. Ta "szczególność" polega między
    innymi na tym, że w jego nagłówku musi być tekst "FAKTURA VAT"

    Twoje wątpiwości biorą się zapewne stąd że czasami umowa i rachunek są
    napisane na jednej kartce, a dodatkowo przyjmuje się że podpisanie
    takiego rachunku przez zleceniodawcę jest niejako "poteirdzeniem
    odbioru prac"

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1