    From: Maddy <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: faktura bez paragonu?
    Date: Thu, 23 May 2002 12:26:29 +0200

    Użytkownik Tristan Alder napisał:

> [...]
    Wracając do wątku - nie zafakturowany paragon sie odejmnie, a fakturę
    zarejestrowana w kasie. Idzie ad acta. Inna działanie jest nieprawidłowe.
    Może to paranoja, ale kasa fiskalan i raporty z niej to święta rzecz
    dla US i tam sie musi wszystko zgadzać.

    > Tu się zgadzam, choć słyszałem o 7 dniach i dlatego pisałem
    > bezprawne.

    Mylisz dwie sprawy. Sprzedawca ma obowiązek wystawic fakturę w ciągu 7
    dni, jeżeli akurat ta sprzedaż musi być udokumentowana fakturą, bez
    względu na to, czego sobie życzy klient.
    Ale jeżeli nie ma obowiązku wystawiania faktur - np. kasa fiskalna i
    sprzedaz osobie fizycznej, to klient ma 30 dni aby sobie tego zażyczyć
    i sprzedawca nie może odmówić.

    > ja to rozumiałem tak, że owszem, na wypadek gdyby ktoś nie brał
    > faktury. Pewnie się myliłem, ale w takim razie dlaczego w tak
    > wielkiej ilości punktów jest ten zapis o fakturze i w tak wielu
    > miejscach sprzedaż na FV nie jest wbijana na kasę? Sam ostatnio
    > kupowałem koperty w sklepie, który istnieje wiele lat i pani
    > spytała o FV (kupowałem duuuuużo kopert) i zamiast wbijać na kasę,
    > spisała na kartce i wygenerowała z tego FV.

    Może kupowałeś na firmę? Wtedy takie działanie jest dopuszczalne,
    chociaż nabicie na kase nie jest błędem.
    Sama się zastanawiam jak to jest z tymi "karteczkami", bo prowadze
    księgowść firmie w ktorej sprzedaje sie okna, *nic* nie wychodzi bez
    faktury, a kase fiskalną musza miec i sprzedaz na rzecz osób
    fizycznych jest na niej rejestrowana.
    A kontrole VAT są na porządku dziennym (zwroty) i za każdym razem
    sprawdza sie, czy cała sprzedaż osobom fizycznym przeszła przez kasę.

    > Czy te wszystkie punkty nie miały jeszcze kontroli?
    Na to wygląda. Przecież cała sprzedaż osobom fizycznym musi byc
    rejestrowana przez kasę fiskalną, nie ma wyłaczenia dla tych biorących
    faktury.
    To jest tak, że przez kasę może przejśc wszystko - równiez sprzedaż
    dla firm, ale nie może przejść mniej niż sprzedaż osobom fizycznym.
    Faktem jest, że spotykam coraz mniej takich sklepów, i najczęściej sa
    to sklepiki z jedna kasa i wypisywanymi recznie fakturami.
    Druga sprawa - nie raz usłyszałam "ale księgowa potem nie wie jak to
    zaksięgować". A tu juz no comment. Zwykle doradzam zmianę księgowej.
    Zabawne, że w większości wypadków okazuje się, że to ciocia albo
    teściowa :-)))

    Ale jakis czas temu w markecie GEANT w Toruniu pojawiły się takie
    informacje o konieczności zgłaszania zakupu na fakture przed
    "nabiciem" na kasę. Po paru tygodniach znikneły (nie miałam z tym nic
    wspólnego, naprawdę :-))) i więcej nikt o jakims wczesniejszym
    zgłaszaniu nie wspominał. Wszystko idzie przez kasę, nawet jak faktura
    jest wystawiana na firmę.
    Po prostu duży sklep nie może sobie pozwolic na scysje z US o takie
    głupoty. Ale mały warzywniak ma małe szanse na kontrolę.

    > Tu masz rację, że nawet jeśli nabiła, to ma obowiązek wydać FV. Ale
    > ja mówię o sytuacji odwrotnej, gdy już wiadomo że FV będzie -- to
    > nie nabijamy...
    Nie musimy, jeżeli faktura będzie na firmę, musimy, gdy bedzie na
    osobe fizyczną.

    > Niekoniecznie. Takie pismo działa na wiele osób i sprzedający
    > pozbywa się kłopotu. Sam właśnie przeżywam reklamację (jako
    > sprzedawca) i jestem wkurwiony, bo straciłem już sporo kasy (więcej
    > niż zarobiłem wtedy na tej sprzedaży), czasu, nerwów, a klient
    > niezadowolony.

    Ja mówię o *mocy prawnej* a nie o działaniu psychologicznym.
    Prawda jest taka, że informacje, które wspomnialam nie maja podstaw
    prawnych i jeżeli ktoś w nie uwierzy, jego strata, ale jeżeli nie, to
    ma święte prawo sie nimi nie przejmować i użyc ich do celów
    higienicznych.
    I tyle.
    Nikt mi nie zabroni pisac i wieszac w swoim sklepie róznych bzdur, ale
    nikt nie zmusi klientów, żeby sie do nich stosowali, jeżeli nie stoi
    za tym prawo.
    Ale sporo ludzie wierzy w słowo pisane absolutnie. Ktos napisał i
    wywiesił, to musi byc prawda. Paranoja.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk