eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiczy mozna tak zrobic? wykup mieszkania + darowizna, lub cos podobnego › Re: czy mozna tak zrobic? wykup mieszkania + darowizna, lub cos podobnego
  • Data: 2006-07-13 01:44:48
    Temat: Re: czy mozna tak zrobic? wykup mieszkania + darowizna, lub cos podobnego
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora

    taki myk wrote:

    > Moja dziewczyna ma mieszkanie tzn prawo do mieszkania lokatorskiego, z

    Spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu znaczy się?

    > mozliwoscia jego wykupu z bonifikata.

    Poprawka: ma możliwość przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego
    prawa do lokalu na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

    > Potrzebujemy je spieniezyc, tzn

    Czyli sprzedać?

    > wziac na nie hipoteke (mamy okazje korzystnie zainwestowac pieniadze, a

    A, kredyt z zabezpieczeniem na tym mieszkaniu - ale to nie jest
    spieniężenie ;-P

    > wartosc rynkowa tego mieszkania to okolo 150 tysiecy zlotych, czyli
    > niemalo). Historia przedstawia sie tak ze:

    E... Tak sobie ;)

    Czyli wycena na 150 tysięcy, a zatem na przeksztacenie na własnościowe
    będzie potrzebne jakieś 22,5kPLN

    > * Mamy mieszkanie chcemy je wykupic a potem wziac na nie kredyt
    > hipoteczny i go splacac - czy jest taka mozliwosc? Z tego co slyszalem

    Kredytu hipotecznego - nie. Pożyczkę "hipoteczną" - owszem.

    > mieszkania nie mozna potem sprzedac przez 5 lat bez oddania bonifikaty,

    To zależy od spółdzielni. Ale za to na pewno należy się 10% podatku
    dochodowego od wartości sprzedaży (nie licząc normalnych 2% PCC).

    > ale czy mozna zalozyc na nie hipoteke?

    Hipoteka dotyczy tylko własnej własności (masło maślane... upraszczam
    lekko ;) ). Mieszkanie własnościowe stanowi własność spółdzielni.

    Różnica niby dość formalna, ale niektóre banki (np. dawny BPH
    Hipoteczny) mieszkań własnościowych nie tykały.

    > * Zeby nie bylo za latwo: Moja dziewczyna nie ma praktycznie zadnej
    > zdolnosci kredytowej tzn nabruździła sobie w papierach na 5 lat z powodu
    > jakiegos tam kredytu niesplaconego.

    Weźcie dane z BIKu - może nie umieścili? I jeśli jest już spłacone, to
    może problemu nie będzie...

    > Planujemy (czy mozna tak?) mieszkanie przepisac na moich rodzicow w
    > jakis sposob (darowizna po wykupie? nie wiem), po czym oni pojda po

    Podatek byłby zapewne "wesoły".

    > kredyt hipoteczny do banku, i dadza mi pieniadze (darowizna ewentualnie
    > kredyt).
    >
    > Czy mozna tak zrobic? Pomozcie.

    Nie.

    Ale ci rodzice mogą spróbować wziąć pożyczkę z zabezpieczeniem na
    spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu osoby trzeciej (czyli tej
    dziewczyny). O ile oczywiście się odważą a dany bank będzie miał taką
    ofertę (niektóre np. mogą się domagać, żeby posiadacz tytułu prawnego do
    tego lokalu był współkredytobiorcą - a skoro ona ma "krechę", to... cóż...).

    Poza tym pamiętaj, że tego typu pożyczki są udzielane właściwie tylko do
    wieku emerytalnego głównego kredytobiorcy.