  • Data: 2009-12-23 13:32:36
    Temat: Re: Zmiany w amortyzacji samochodu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 23 Dec 2009, Maciek wrote:

    > Witam
    >
    > Prowadzę DG, rozliczam się na zasadach ogólnych, amortyzuję używany samochód
    > (amortyzacja liniowa, 40%). Niestety koniec roku okazał się dla mnie mniej
    > dochodowy niż zakładałem. Z pewnych względów nie chciałbym za bardzo
    > ograniczać wykazywanego dochodu, dlatego zastanawiam się nad jakimś
    > ograniczeniem, czy może czasowym zawieszeniem amortyzacji samochodu, żeby nie
    > powiększać kosztów tego roku i przesunąć je do przyszłego roku. Czy da się
    > coś takiego zrobić?

    Wychodzi że jest problem - formalnie "nie da się", a merytorycznie
    tylko amortyzacja robiona "raz na rok" umożliwia naruszenie przepisu
    poprzez sfałszowanie dokumentacji :[ i podjęcie decyzji dopiero pod
    koniec roku, kiedy mniej więcej wiemy jakie wartości byłyby optymalne.
    IMVHO brakuje zapisu "podatnik może", no ale nie ma - ustawodawca
    chce, aby podatnik zaplanował poziom amortyzacji i tego się później
    trzymał. Klasyczne "myślenie budżetowe".

    Suchy przepis:
    +++
    5. Podatnicy mogš obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki
    dla poszczególnych œrodków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się poczšwszy
    od miesišca, w którym œrodki te zostały wprowadzone do ewidencji, albo od
    pierwszego miesišca każdego następnego roku podatkowego.
    ---

    pzdr, Gotfryd