    From: "Przemek" <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zatrudnienie za najnizsza krajowa.
    Date: Sat, 11 Apr 2009 11:11:43 +0200

    > A w czym konkretnie widzisz problem? U nas ludzie mają zawarte umowy na
    > określoną, stałą podstawę i tzw. premię uznaniową, która w jednym miesiącu
    > może wynosić formalnie 0 zł a w innym > 0 zł. I zasadniczo nikt nie może
    > się do tego przyczepić, bo nigdzie nie jest napisane, że premie są
    > gwarantowane w takiej czy śmiakiej wysokości.

    Zgadza sie.
    Tylko wezmy taki przypadek.
    W duzej wiekszosci firm, czy to w transporcie, uslugach, budownictwie itd
    pracownikow zatrudnia sie za najnizsza krajowa. Premie placi sie na lewo,
    ktora jest prawdziwym wynagrodzeniem i pieniedzmi za ktore da sie zyc.

    Teraz zakladajac firme i placac "legalna" stawke pracownikowi nie mam szans
    jego zdobyc.
    Nie ma firm bez pracownikow.

    Opcja (w obu przypadkach koszty, ktore ponosi pracodawca sa takie same):
    1. najnizsza krajowa + wysoka premia
    2. srednia placa

    Wiekszosc woli model zatrudnienia za najnizsza + premia na lewo, z ktorej
    nie musi oddawac haraczu ZUS'owi.
    I tak nie wiadomo, czy cos bedzie z tych emerytur.

    Zakladajac firme musze przystac na opcje 1, aby tych pracownikow pozyskac.
    Nie ma problemu, jezeli obie strony sie dogadaja, obojgu stronom to
    odpowiada.
    W wiekszosci przypadkow obie strony beda zadowolone.
    Pracodawca ma pracownika. Pracownik ma wiecej do reki i moze godnie zyc.

    Tylko czasami sprawy sie komplikuja, jakas klotnia szef-pracownik.
    No i pracownik biegnie do inspekcji pracy. Kabluje na to, na co sie zgadzal
    i sam mial z tego korzysci.
    Jezeli udowodni, ze dostawal wiecej, to pracodawca musi zaplacic zalegle
    podatki.

    Pytanie bylo, co jesli jest w stanie to udowodnic (np. drugi pracownik to
    potwierdzi)?
    Ale nie jest w stanie udowodnic jakiej wysokosci byly premie placone na
    "lewo".
    Nigdzie to nie jest przeciez zapisane (inni pracownicy tez nie wiedza, kto
    ile ma).