  • Data: 2005-03-18 01:32:44
    Temat: Re: Zakład emer. rentowy czyli dziwne zabiegi z PITem
    Od: "wektor" <w...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "koralfx" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:d1d0e6$7u4$1@nemesis.news.tpi.pl...

    (...)
    > Prosze o poradę co w tej sytuacji zrobić. Wszelkie interwencje w
    zakładzie
    > em.-rent. nie pomagają.
    >
    > Wg mnie PIT powinien opiewac na kwotę która została przelana.
    >
    > Czy ten PIT uzględniać w rozliczeniu?
    >
    > Czy nie uwzględniać ale dołączyć odpowiednią informację do zeznania?
    >
    > Kto ma w razie czego obowiązek udowadniania faktycznego przychodu.
    >
    > Z góry dziękuję i przepraszam za nie zbyt sciłsłe podawanie
    szczegółów.

    Aby uzyskać poradę, trzeba dokładnie opisać sytuację zainteresowanej
    osoby, a niestety przedstawiony opis nie jest jasny.
    Za okres po rozwiązaniu umowy o pracę emerytura powinna zostać
    wypłacona w całości, bez żadnych potrąceń, jeżeli emerytka osiągnęła
    wiek emerytalny. Jeżeli nie osiągnęła wieku emerytalnego i nie
    osiągała innych przychodów - również w całości.
    Potrącenia dokonane przez ZUS w 2004 r. mogą dotyczyć nienależnie
    wypłaconej renty rodzinnej w 2003 r. (lub latach poprzednich) mimo
    przekroczenia dopuszczalnego przychodu w 2003 r., np. z umowy o pracę.
    Ale tego można się tylko domyślać, bo piszesz, że emerytka renty
    rodzinnej nie pobiera, mimo że miałaby do tego prawo.
    Wyjaśnienia uzyskane w ZUS są z pewnością bardziej wiarygodne niż
    uzyskane na grupie dyskusyjnej od osób nie znających szczegółów
    istotnych dla sprawy.
    PIT otrzymany z ZUS (po ewentualnym wyjaśnieniu) trzeba uwzględnić w
    rocznym rozliczeniu podatku.
    Na marginesie, ZUS ma specyficzny sposób rozliczania nienależnie
    pobranych świadczeń, a ma na niego wpływ m. in. kwota przekroczenia
    dopuszczalnego przychodu a nawet zadeklarowanie (lub
    niezadeklarowanie) zamiaru uzyskiwania dodatkowego przychodu
    równocześnie z pobieraniem renty.

    wa